Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum December 16 2017 23:16:36
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 1 av 5 1 2 3 4 > >>
Författare hur tycker ni att det fungerade med klasserna iår ?
tuben69
Användare

Hemort: västerås
Registrerad: 29.05.08
Publicerat datum: 21-09-2009 15:23
Hej det var rätt turbulent i våras ang klasserna och på hur allt skulle bli med förgasarbyte o sånt , men jag tycker det har vart schyssta roliga tävlingar nu tänker ja på mini/midi och open klassen /junior tävlingarna har vart riktigt skojjiga med många i jun A iaf / Niclas

www.kfsb-racing.zoomin.se
#97 Kimmie jun B #43 Fideline jun A

Redigerat av tuben69 datum: 21-09-2009 20:15
tuben69@hotmail.com www.kfsb-racing.zoomin.se Skicka privat meddelande
Författare RE: hur tycker ni att det fungerade med klasserna iår ?
Jonas A
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 21-09-2009 22:55
Att junior A har fått ett uppsving är ju rejält positivt, för övrigt så är det väl i alla fall inga ökningar av antalet utövare...utan tvärtom och generellt bör nog också sägas att vilken klass man än väljer så börjar det går väl fort för dom flesta nybörjare/aspiranter som vill hoppa in från ingenstans!

Att sedan viktskillnaderna mellan olika förare gör skillnad är ju inget att snacka om...men visst går det att köra utan också....det troliga till nästa år är väl ändå att dom allra flesta överger mini/midi för open klassen ! Stora startfält är ju ändå det bästa för såväl förare som eventuell publik...smiley

Jag vet att det har pratats lite om detta, sen om man anser att det är ett problem eller inte är ju upp till vara och en...!smiley

Mvh Jonas

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 21-09-2009 23:00
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
Tomas H
Administratör

Hemort: Skultuna/Västerås
Registrerad: 26.04.06
Publicerat datum: 22-09-2009 13:01
Kan bara hålla med. Vi måste ha gjort någonting rätt, när de finns så många juniorer. Mina föraningar är att de blir fler nästa år.

Sen vad de gäller oss seniorer, så kanske de blir fler som går över till SO. Men de o andra sidan öppnar ju de upp för nya förare som tillkommer till 40cc klassen.

Vad de gäller hastigheten i alla klasser. Så blir de svårt som ny förare att hoppa rätt in, och försöka ta pall. Många har nu tävlat / tränat i flera år och då blir dom duktiga.

Tävlingsupplägget som varit i år. tycker jag fungerat bra, med 2 finaler. Kanske blir lite krystat med(nästan) samma folk på prisutdelningen. Men de är skönt att komma hem i tid på Söndagen.

Övrigt saknar man någon tävling i västra svergie. Det skulle vara jädrans skoj.

www.maxat-racing.se

Redigerat av Tomas H datum: 22-09-2009 13:02
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 22-09-2009 13:15
Det är inte min sak att uttala mig om hur utövarna upplevt årets säsong eller upplägg eftersom jag inte kört själv, bara varit tävlingsledare/domare/förälder på årets tävling men vissa saker kan jag kommentera:

- antalet utövare i årets RM-serie har ökat med ca 25%
- antalet utövare totalt upplever jag från mina besök hos andra klubbar i närområdet + Västerås har ökat ordentligt.
- antalet licencierade förare är i stort sett det samma som förra året

Sen tycker jag att syftet med RM är att det ska bli en SM-serie som samlar eliten av utövarna. Nya förare ska i framtiden ha rutin innan de kör sitt första RM. Just nu har vi problemet att det börjar bli en elit, om än liten, men det finns fortfarande plats nog för helt nya att hoppa in "från ingenstans" och de upplever då att det går för fort. Målet måste vara att samla så många utövare att det går att hålla lokala och regionala tävlingar med vettiga startfält så att nya får upp farten innan de går ut på en RM-tävling, alla heder åt de som gjort det i år och flera av dem har faktiskt gjort succé.

Som det är nu har vi en väldigt hög andel av våra utövare som tar ut licens och som satsar på RM-serien. Jämför vi med andra sektioner saknar vi den breda motionärsklasen som håller igång importörerna, hjälper till som funktionärer och som deltar på enkla tävlingar. Där måste ökningen ske och då är nyckeln att visa upp sporten, ordna "prova på" och få igång fler klubbar som håller träningar.

Sen är det som alltid, det gäller att få upp en bas i en klubb för att få ringarna på vattnet som gör att det växer av sig "självt".

//Marklund
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 22-09-2009 16:39
Ja som alla vet så kan man ju visa statistik på olika sätt, om man räknar alla 77 förarna som varit inne o visat sig någon gång i årets listor o jämför det med förra årets 63 så får man ca 22% ökning i år.

Väljer man sen att räkna bort dom 10 förare från Finland o Danmark varav 8 av dom gästspelat på endast en deltävling så är ökningen nere på 6%.

I resterande fall så är alla förare medräknade !

Antalet förare som kört 2 eller flera deltävlingar:
2008: 50st.
2009: 53st en ökning med 6%

Antalet förare som inte missat flera än en deltävling:
2008: 26st
2009: 23st

Antalet förare som kört alla deltävlingar:
2008: 19st
2009: 16st

Men precis som vi varit överens om tidigare så är det grymt positivt med så stort uppsving i junior A och egentligen lika positivt att inte flera fallit ifrån i Seniorklasserna med tanke på vad som varit.

En aspekt i årets tävlings Sverige är ju också att det funnits betydligt mindre i tävlingsväg att välja på i alla fall avseende mindre tävlingar.

Angående SM tävling så är det väl bra att det finns ett sådant mål i alla fall, men personligen tycker jag nog att man ska lära sig krypa innan man kan gå…!
Vi har idag i Sverige tyvärr inte så många arrangörer som kan o vill ta på sig ett RM arrangemang, detta bör vi nog fortsätta att jobba på för allas bästa !

Inget illa ment till någon eller några, men klart är nog i alla fall att det finns en del att jobba med för dom som vill o orkar !

Mvh Jonassmiley

www.KMKRR.se
mats
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 23.09.07
Publicerat datum: 22-09-2009 19:05
det roligaste och titta på samt att utöva är och kommer förbli stora startfält. då finns det alltid någon som är lika snabb.

jag kör som sagt en långloppserie ERF., där man efter 3 deltävlingar insåg att det var för små startfält eller egentligen kanske funktionärsbrist och slog i hop nec och rec. = snabba med något långsammare. i deltävling 4. 37st startande på falkenberg. = skitkul.
fanns alltid någon att försöka hänga på eller hinna ifatt.

jag tycker att man ska satsa på att köra oss gubbar i samma startfält när vi är mindre än x antal anmälda. dela på poängen! om ni vill sära på att. och kom inte med att man kan fastna bakom någon för det e ju det roligaste av allt "tät racing". alltid någon att figtas med.

min personliga åsikt.

STÖRRE STARTFÄLT EFTERLYSES.

honda forever
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
BosseN
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 22-09-2009 23:08
Hej! (under rätt tråd nu....)

Jag har varit borta från cirkusen några år och kan säga att återkomsten har både + och -.
Stort + är antalet juniorer. Även jag ser tillökning på Tuvängen i Södertälje. En bidragande orsak tror jag kan vara att begagnade hojar är ruskigt billiga.

Det största - får helt klart gå till "trimmöjligheter" i juniorklasserna. Utvecklingen på juniorsidan med allt från olika storlek på fugge till konade distanser för pipan tycks ju uppenbarligen INTE vara en strypning av prestanda. Tiderna för juniorerna visar detta tämligen bra. Gissar inte att reglementet var tänkt så eller? Nu har vissa junior B förare lika många kusar som jag hade i min mod standard 2006... Det är kul att det går fort, men lär vi våra barn att köra hoj eller bara att vrida på gasen ut ur kurvorna? Själv tycker jag att är det någonstans som förutsättningarna borde vara så lika som möjligt så är det i junior A och B.

Hastigheten på ovan juniorförare skrämmer skiten ur de som kommer första gången till RM. Det är en av anledningarna till att juniorer hos oss avstår från tävlingar. Att de tycker att förare som kör i RM är profs talar sitt tydliga språk. Skall vi bli ännu fler juniorer bör vi se till att det finns nybörjarklasser, alt införa junior A och B som de var tänkta, dvs motorsvagare.
Ett annat argument är kostnaden för en tävling. Standard i år har varit 350:- för tävlingen och 150:- för transponder vilket blir 500kr. Det är vad en ny förare får betala. Sen tillkommer resa mm. Ett alternativ vore kanske att SVEMO köper in några transpondrar som man kan låna ut till "rokies" de 2 första tävlingarna. För som jag skrev tidigare en anledning till ökningen av juniorer tror jag är det sjunkande priset.

Vänligen
/Bosse
Skicka privat meddelande
Parkos
Användare

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 12.03.06
Publicerat datum: 23-09-2009 00:09
Jag tycker själv att det fungerat rätt bra i år. Många förare som utvecklats och blivit bättre, mycket nya juniorer vilket är ett stort plus. Men jag tror nog inte att hojarna går fortare är enda anledningen till att juniorerna kör snabbare. Finns en del som tränat flera dagar i veckan i några år nu. Och det vore konstigt om det inte skulle ge resultat förr eller senare. Men visst börjar det gå fort.

Jag kan då fortfarande tycka att om man tycker vår juniorserie går med rekordfart så skulle de flesta få skrämselhicka så fort de åker utanför vårt landsgränser då 1,2,3 här skulle vara 1,2,3 i slutet utomlands. Bara som en parantes så man inte får tunnelseende utan ett större perspektiv. Självklart berättigar det inte att det ska trimas och filas och donas ännu mer på någotvis.

Jag tror det vi framförallt behöver ha är med enkla tävlingar för just rookies. Det tråkiga är bara det att min erfarenhet är att det sällan brukar locka nya förare till att tävla ändå - men sånt kan ju självklart förändras. Kanske just att börja köra "lek-heat" på träning skulle kunna få nya att få upp intresset för att tävla. Säg att man tar sista timmen eller halvtimmen på en träning och kör skojrace t.ex. För att väcka sug och intresse.

Angående Senior klasserna så har det alltid, under den tiden jag hållt på med denna sport, florerat en massa rykten efter säsong hit och dit om vad folk ska köra och tävla. Vad som i slutändan blir av när säsongen drar igång brukar sällan stämma speciellt bra överens med vad som sagts på forumet. Kan ha fel, men det är iaf min bild.
Objektivt denna säsong så var hur som helst Mini/Midi absolut störst i början för att sedan börja avta mot de två sista deltävlingarna då Senior Open tog över.

För min del spelar klass noll roll, alla skulle lika gärna kunna få köra samma för min del. Brukar alltid ändå sluta med att de snabba hittar ett sätt att åka fort oavsett vad de sitter på. Men att slå ihop två klasser på ett mästerskap har jag bara dåliga erfarenheter av. Och viss skillnad är det ändå på långlopp och heatrace. Missförstå mig inte nu Mats, jag är helt på det du menar med stora startfält. Men då ska alla köra i samma klass om samma bunt poäng enligt min mening.

Nu vet jag inte hur det ser ut för andra, men jag kan ju iaf säga att tävlingsavgiften är nog iaf den absolut minsta avgiften för min del på en tävlingshelg iaf. Jag vet inte hur det är för andra Seniorer, men bland juniorer kanske den kan utgöra en större del av kostnaden.

Just mine reflections. Oavsett vad som sker och blir så hoppas jag på att vi ses ute vid banorna till nästa år för nya härliga race!

Peace.

// Per
[ #47 | Minimoto Senior Open | MiniGP 15 ]
[ Rydergren Racing | www.ryder-racing.com | 021 - 490 51 40 ]

Redigerat av Parkos datum: 23-09-2009 00:12
per_ryder@hotmail.com www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
Tomas H
Administratör

Publicerat datum: 23-09-2009 12:41
Jaha vi får väl ta den oundvikliga debatten om Spoladapterna(kona)
Annledningen att den kom till stånd o tillverkning var, att Strypbrickan sitter för nära kolven och genomspolningen av färskgaser som paserar innan kolven stänger störs. Javisst kan man låta ungarna köra med en 4 taktande motor med massa sot i hela maskinen.

Som bekant har alla tidigare junior motorer fått bestyckas ner då dom inte har fungerat annars. Men med spoladaptern så återgår man till ordinarie munstycke och motorn fungerar som en motor ska.

Hålet i strypbrickan är fortfarande oförändrad, och avgasstrypningen fungerar lika som förr.= att en mängd gaser kan bara passera.

Våra tester visade en ökning med 0,1hk (junior A) med en sådan adapter monterad, och motorn blev fri från sot. Samt kraftigt minskad värme.

De bästa som överträffar de mesta. Att idag kan en juniorB köpa en billig beg minimoto för ca 5000kr med mod standard. Montera en adapter för 500kr och kunna vara med och slåss för pallplats.

Detta skulle inte inträffa under tex 2008 då ungarna som körde Italienskt behövde kit motorer för att kunna vara med i toppen.

Yttligare en fördel är att våra juniorer tränar med dessa strypbrickor hela tiden, inte som tidigare då föräldrarna tog bort dom på egen eller barnets begäran.

Att de sedan går fort i junior klasserna, är för mig helt naturligt, fan dom tränar ju hela tiden, och blir äldre, smartare,mm.

Skulle dom spela fotboll eller hockey så kan man inte heller komma in som nybörjare och tro att man ska hänga på dom andra, som spelat i 3 år. Och nya spoladaptern skulle kunna jämnföras med ett par special snören som gjorde att föräldrana inte behövde köpa nya dyra skridskor för att ungen ska kunna vara med.

Tomas

www.maxat-racing.se

Redigerat av Tomas H datum: 23-09-2009 12:47
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Publicerat datum: 23-09-2009 13:54
Jag håller inte med dig Bosse om att det filas mycket på junior-maskinerna. Situationen var väldigt mycket värre förra året då flera juniorer uttryckligen sa att de inte fortsätter köra om de inte fick nya maskiner av ett visst fabrikat. Vi hade dessutom familjer som köpte nya motorer, block, vevar, cylindrar i en ström i ett försök att hänga med.

Jag tillhör själv en av dem som i år köpte en helt ny cykel + bizeta luftkylda 3-port och 5-port cylindrar åt grabben i ett försök att hänga med hojar av ett visst fabrikat. Vi kan i efterhand konstatera att det som behövdes för att hänga med inte var en ny motor med värsta cylindrarna utan rätt inställningar och där underlättar konan dramatiskt. Förra året fick vi riva cylinder och topp efter varje race för rengöring + minst 2-4 ombestyckningar per dag för att kompensera för väder o vind, det har i år försvunnit helt.

Vi har dock inte bytt förgasare, men en sak som jag kan notera är att drevningen gått ner succesivt under året. I början av året körde vi på Hälla 7-68 och i slutet 7-62 eller till och med 7-60, med samma maskin. Det betyder i klartext att kurvhastigheten stigit enormt för juniorerna.

Precis som Thomas skrev har vi i år haft i brickan på varje träning vilket också gjort att ugnarna lärt sig köra med lite effekt.

Tack vare lite mer inställningar + material för <1000 spänn kan vi nu ta ut en gammal luftkyld polini för några papp och hänga med, lite småsurtsmiley när man själv lagt närmare 25 papp i tron att det var det som krävdes för att hänga med.

Övning ger färdighet

//Marklund
Skicka privat meddelande
7an
Användare

Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 23-09-2009 16:41
En liten undran bara ang junior motorerna. Är det nån som vet hur Italienarna gör för att få deras hojar att gå bra med strypbricka? För nere i övriga europa så går dom som faan utan spoladapter, och där är inget märke snabbare än nån annan.

För om våra juniorer nu skulle vilja tävla i nått av våra nordiska länder så är inte spoladaptern tillåten. Bara en tanke då det pratas tidigare om att vi ska få så lika reglementen som möjligt med övriga länder.

/7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
ryder
Administratör

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 23-09-2009 18:03
Vet inte hur italenarna gör, men det jag såg på EM var att man hade en mek per hoj i deras team och sen total rev man varje hoj fullständing inkl. motor (2-t) efter varje 10-15 minuter kör pass på banan, för att sedan montera ihop allt igen.

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
jyrg
Användare

Hemort: Avesta
Registrerad: 20.06.06
Publicerat datum: 23-09-2009 21:48
Citat Tomas H

Som bekant har alla tidigare junior motorer fått bestyckas ner då dom inte har fungerat annars. Men med spoladaptern så återgår man till ordinarie munstycke och motorn fungerar som en motor ska.

Våra tester visade en ökning med 0,1hk (junior A) med en sådan adapter monterad, och motorn blev fri från sot. Samt kraftigt minskad värme

Citat PatrikM

Vi kan i efterhand konstatera att det som behövdes för att hänga med inte var en ny motor med värsta cylindrarna utan rätt inställningar och där underlättar konan dramatiskt

-Förstår inte, den ena säger det ena, den andra säger det andra.
Tomas H
Administratör

Publicerat datum: 23-09-2009 22:34
Hallå. I mina ord förklarar jag att man kan återgå till ordinarie bestyckning. Då färskgaserna inte åker in imotorn igen.

Patrik beskriver att han inte hade behövt köpt ny motor till sonen. utan att de var allt annat som gjorde susen. förgasaren,drevning,körning. mm

www.maxat-racing.se
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 24-09-2009 23:30
Den här modifieringen med konan hade väl knappast varit aktuell om det inte varit en gråzon i reglementet om jag förstår det rätt....dock är jag inte helt fullt insatt i hur det ser ut o hur man sätter dit konan o brickan (om man måste modifiera någonting)

Dock så har ju inte detta så mycket med klasserna att göra utan mera med reglerna o deras mening o efterlevnad möjligtvis...!

Däremot kan man väl säga att om det ska fortsätta vara ok med dessa metoderna så kanske det kan behövas en instegsklass för dom allra nyaste juniorerna (likväl som seniorer) Junior A är ju tänkt som den definitiva instegsklassen, men är som det ser ut idag inte ett skit lämplig att skicka ut dom nya juniorerna på sina första vingliga försök att köra ett varv, o då snackar jag inte bara RM utan över huvud taget alltså även träningar osv...vilket iofs självklart är upp till varje klubb att avgöra.

Om vi idag arrangerar en enklare tävling o bjuder in alla att köra oavsett klass o hoj osv...så kommer samma folk som alltid kör, därför att vi är så få...o då kommer dom nya förarna ändå aldrig våga ställa upp.....detta gäller såklart både seniorer o juniorer.

Även på en enklare tävling har vi alltså nya varvrekord, grymma fighter osv....vilket ju absolut är skitskoj, men ändå är det samtidigt ett litet bekymmer för tillväxten...därför att en enklare tävling blir inte så enkel i slutändan.....sett ur en nybörjares perspektiv...smiley

www.KMKRR.se
PatrikM
Användare

Publicerat datum: 25-09-2009 08:13
Som Jonas skriver så är grundproblemet att vi är för få. Jämför vi med andra grenar så får inte "A"-förare köra Rookie-race och dit måste vi också komma. Nu måste "A"-förare (utan att blanda ihop med junior-A) komma för att vi ska få startfält och då blir det svårt för Rookies.

När vi nästa säsong kör fler enklare race måste målet vara att få igång en Rookie-klass värd namnet. Eftersom det inte är en RM-klass så är det fritt fram att göra förenklade regler. En väldigt spontan idé från mig är att göra en Rookie-junior från 7-12 (13?)år kanske med A-bricka eller använda den italienska 10mm brickan för att få enkla inställningar och ordentlig strypning. Det följer ju inte hur de kör sen i RM men vi vill få in många och skapa rutin innan de är med och tävlar i RM/DM. En Rookie-senior behöver inte ha strypning. En annan grov idé är att köra korta Rookie-race (4-6 varv) med fler heat så att de får start/målgång-rutin. Jag anser att vi ska sträva efter minst två Rookie-klasser junior och senior, Vi hade nån rookie-körning för några år sedan då en senior krokade ihop med en junior och det gjorde ont.

Som sagt Rookie behöver inte följa reglementet annat än vad gäller säkerhet (klädsel, bromsar etc) eftersom det inte är en mästerskapsklass. Så det är fritt fram att komma med idéer.

Utan att veta säkert tror jag att många "A"-förare skulle ställa upp som mentorer till Rookies och ett mentor-system skulle nog kunna motivera Rookies på ett bra sätt.

Kanske ett lite osammanhängande inlägg men så är tråden också full av andras idéer och tankar.

//Marklund
Skicka privat meddelande
7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 10:24
Ang alla knep för att få junior hojarna att gå bättre så är det inga problem att få ut runt 12Hk ur en Junior A hoj med tanke på hur reglementet är skrivet. Frågan är bara hur långt vi ska töja på reglementet....och vad man får ut av det.

Att hojarna gick fortare i år är det ju inget snack om, visserligen så har dom flesta juniorer tränat i några år men med tanke på alla banrekord som slagits i år så är frågan om det inte börjar gå lite väl fort. Speciellt för Junior A.

Idag kan man inte köpa en ny hoj och ta den direkt till banan och vinna, oavsett vilken förare man sätter på hojen. Utan man måste riva ner hojen, svetsa och fixa/trixa för och ha en chans.
Om vi vill få fler juniorer så måste det vara enkelt för alla att slåss på lika villkor.

Vi kanske ska starta med att införa bromsbänk tester som dom gör i 70cc för Junior A/B?

Sen vet jag att det var några som i ren protest var sugna på och lägga in en protest efter finalerna, men fick egentligen som svar att det är så bökit och jobbigt!! Va faan, det ska väl snarare vara enkelt och lämna in en protest om man nu känner för det...eller?

Bara lite tankar som snurrat.

/7an

7an Racing
Knappen
Användare

Hemort: Västerås
Registrerad: 01.05.09
Publicerat datum: 26-09-2009 10:58
Min son kör minimoto första säsongen och skall tävla i junB nästa år,och om inte vi hade "spolbrickan" i så hade han vart helt chanslös mot hojarna som kostar 30.000+ Men nu så hänger han med helt ok fast vi har en DM från -02
med en polini 3port som är helt standard och kostade totalt 4000:- i inköp i år smiley

Så ta bort den möjligheten för oss nybörjare så ska ni se att det inte är många nya förare om 1 eller 2år som tävlar,för alla som kör vill väl ha en liten chans att hamna på pallen fast man inte har värsta hojen?

Mvh Anders
http://www.adamknappracing.n.nu/ Skicka privat meddelande
7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 11:03
Det är det som är så bra när det gäller juniorklasserna, bara för dom nya kostar 30000+ så går dom inte fortare med strypbricka... Det spelar inte roll om det är polini/BZM motor så går dom lika fort med strypbricka. Du kan även ta den mest trimmade 50cc motorn så kommer den inte och gå snabbare om man monterar en strypbricka, troligen sämre.

Absolut bäst hade varit om man haft en enhetsklass som dom har i Honda 100, fast det funkar tyvärr inte.

/7an

7an Racing

Redigerat av 7an datum: 26-09-2009 11:05
marcus72
Användare

Hemort: Hedemora
Registrerad: 11.08.07
Publicerat datum: 26-09-2009 11:26
Syftet med strypbrickor till juniorerna är ju att hålla ner farterna så ungarna inte gör sig illa!
Hela poängen med strypbrickan är ju att få motorn att gå sämre!!
Nu hittar "man" på olika lösningar för att få motorerna att gå bättre, i vilket syfte undrar jag?
Billigare sport köper jag inte då det bara är att köpa en luftkyld cylinder till en gammal vattenkyld 3-kanna.

Funderar lite på hur Ni föräldrar tänker, skiter ni i ungarnas säkerhet eller??

Helt klart är väl att lösningen med strypbricka efter avgasporten inte är den mest optimala lösningen då stora mängder sot bildas på kolv och avgasport. Detta går att minimera med rätt olja/blandning och bestyckning.
Dock tar det max. 30 min för en amatör att plocka av en luftkyld cylinder och göra rent den.
Till kolven tar man enklast lite avfettning och en ”grön” disksvamp. Och detta behöver INTE göras efter varje helg för att vara med i Junior-A och ha roligt.

En idé vore väl att strypa max varvtalet på motorerna elektroniskt och bestämma en fast utväxling till juniorerna?

Detta kan inte var så svårt att lösa.
Det handlar om föräldrarnas inställning och vilja att hitta en fungerande lösning. Dock befarar jag att följer vi nuvarande regeltolkning om strypbrickans placering och vilka delar som egentligen tillhör en cylinder så har vi inte skapat annat än stor osämja mellan föräldrar som definitivt inte gynnar sporten.

--------------------------------------------
DM Factory 2010 BZM/OR 50cc Hedemora-Speciale
Blata Elite + GRC X3 Junior A
www.smkhedemora.se
www.borlangeminimoto.se

Redigerat av marcus72 datum: 26-09-2009 11:29
www.mttracing.se Skicka privat meddelande
Sida 1 av 5 1 2 3 4 > >>
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in