Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Januari 22 2018 05:20:28
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 2 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Författare RE: hur tycker ni att det fungerade med klasserna iår ?
tuben69
Användare

Hemort: västerås
Registrerad: 29.05.08
Publicerat datum: 26-09-2009 14:45
hejje tror inte vi skiter i våra barns säkerhet bara för att det går lite fortare iår satt o jämförde tiderna iår i B mot förra året är ungefär samma procent skillnad i bättring som det är i mini/midi --75om man jämför ,, och barnen här i Vås har säkert åkt 2-300mil på hällabanan sen i april vore lite konstigt om dom inte blev snabbare då , sen ang spoladaptern den finns tillgänglig för alla ,, och många hade den på RM6 i vås jag tycker inte att det är fel på något sätt då vi inte bytt ett munstycke eller rivit en ända gång ,, hade vart bra me den där protesten så hade saken vart utagerad nu !Men det verkar som att det är mest folk som kör i andra klasser som har störst problem med detta , är det för att deras utveckling står still o barnens går uppåt känns lite så på något sätt !!
jaja detta e lite tankar från en omtänksam pappa som tycker att denna sporten inte är mycket farligare än fotboll även om farten stigigt lite

www.kfsb-racing.zoomin.se
#97 Kimmie jun B #43 Fideline jun A
tuben69@hotmail.com www.kfsb-racing.zoomin.se Skicka privat meddelande
7an
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 26-09-2009 16:18
Det handlar absolut inte om att utvecklingen står still i andra klasser, mer att i alla fall jag som en av landets återförsäljare fått höra lite från föräldrar till barn som tävlar.
Precis det jag skrev innan att man idag inte kan köpa en hoj direkt från hyllan och vara med och tampas utan att man måste svetsa och mixtra för och vara konkurrenskraftig.

Sen är det ju långt ifrån alla aktiva förare/föräldrar som är här inne på forumet och läser och skriver.

7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 26-09-2009 16:54
Om nu ni föräldrar som har barn som kör i 2-3 år tycker det är ok så kan jag till viss del förstå det, era barn har ju ändå fått denna ökningen succesivt.

Men detta skall vara lägsta klassen där det ska vara lätt o säkert att ta sig in, det handlar om barn som är ca 7 år o alla kanske inte kan hantera fatren o situationerna på samma sätt.

Om jag inte har helt fel för mig så körs det i England en serie senior 4,2hk där man stryper hojarna med en enhetlig pipa, alla som ska vara med måste ha samma pipa...sen om detta är genoförbart på alla hojar är väl tveksamt...!

Sen till det där med utveckling, inom all motorsport finns detta problemet, man gör ett reglemente, man hittar små möjligheter att tänja lite på gränserna, då måste man se över reglementet ytterligare för att hålla nera hastigheterna och bibehålla säkerheten !

Man inför regler om antal motorer man får använda, om hur många däck man får göra av med osv osv

Allt detta följer ju Seniorernas utveckling i reglementet där man också velat öka farterna succesivt, i det långa loppet en lite negativ effekt för sporten som blir dyrare o mer komplicerad att ta sig in i (i seniorernas fall o rent generellt inom motorsport)

Att det i Junior har blivit lättare att börja med en billig hoj är ju absolut ett stort plus o helt i rätt riktning, men det ena kanske inte utesluter det andra...det måste finnas en lösning även här, så det kan fortsätta att vara billigt...det ska som 7:an säger också vara enkelt och det måste också vara så säkert som möjligt !

Jag är övertygad om att det går att lösa ! smiley

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 26-09-2009 17:23
Lite svar;

Vi hade entypsklass med Polini 4.2 för bara några år sedan, det togs bort för att fler märken skulle få köra, bland annat fanns det ett tryck om att Blata och BZM skulle få köra, bland annat, 7'an, berör det dig som importör. Sektionen och Svemo drar sig in i det längsta för att göra en entypsklass till mästerskapsklass, därav att Hond RRAC, som är helsponsrad av Honda, är en cup och inget mästerskap.

Vi har fortfarande långt kvar i fart jmf med 4.2-tiden, vill minnas att Erik Linderoth, på Hälla, körde 46'or, ca 5 sek snabbare per varv i junior A då jämfört med hur vi kör nu. Då klagade ingen på att det gick för fort. Idag har vi ca 2,8-3,2 hk i junior-A. Alla som nu kör Junior A med 4.2 och bricka tror jag kan intyga att det blir en helt annan fart i maskinen när man rycker brickan, så det gick fortare förr helt klart.

Ska vi ta hela bilden med oss i vad som håller på att utvecklas till en debatt om Junior-A så ligger det till som följer:

Förra året var det folk som vill lägga in protester mot Blata för att deras cylindrar gick för bra jämfört med Polini och BZM. De hävdades allmänt att de var filade och därför skulle diskas. I Uddevalla revs 1,2,3 i Junior B (två Blata) utan att man hittade något som helst fel. Då gick många föräldrar omkring i depån och sa att nu måste man köpa Blata för att hänga med. I år kom Blata med en speciell cylinder anpassad för bricka och gick initialt som troll jmf Polini och det fanns då flera som undersökte om den cylindern var tillgänglig för alla då den enligt uppgift till oss från början saknade beställningsnummer, någon protest mot den lämnades inte in så jag antar att den är OK, men jag vet att många, var beredda att kapitulera efter Malmö då det skiljde mycket i fart mellan Blata och Polini.

När Thomas Högback engagerade sig i inställningarna fick han fart på polini och lärde även ut till andra hur man får fart på maskinerna och vi har nu fått en situation där alla A-maskiner (Blata som Polini) går exakt lika fort, se bara i Västerås sist.

Nu till kontentan;

Det finns två syften med vår sport som kan verka motstridiga men som bägge behövs:

a) skapa en topp som kan hävda sig mot toppen i Europa både på junior- och seniornivå. i minimoto och så småningom på RR-nivå.
smiley skapa en bredd så att vi får en livaktig sport med många tävlingar och utövare.

För att få toppen måste man tillåta att det går fort men det måste också vara ett antal cyklar som går lika fort så att förarna utvecklas.

För att få bredd måste det vara enkelt och billigt att komma igång. En utveckling där vi likt Europa har en mekaniker per hoj och river efter varje pass skapar inte bredd, inte heller en situation likt förra året där ett misstag i bestyckning till finalen kunde göra hojen okörbar.

Teknikutvecklingen kommer alltid att gå framåt. Min åsikt som jag slagits hårt för är man måste kunna använda äldre hojar så länge som möjligt. Det som oroar mig nu är att effektsteget från A till B börjar bli för stort så som svar till vår Hedemora-vän. Jag skulle hellre se 10mm-bricka i A, vilket skulle innebära mer fart men att inställningarna blir än enklare och att steget till Junior-B bli mindre.

Säkerhetsfrågan är mer en fråga om skillnaden mellan nya orutinerade förare och de som kört flera år och där hjälper inte strypning bara tillräcklig många för att skapa rookie-klasser.

//Marklund
Skicka privat meddelande
7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 17:59
Sen när är det bara 2,8-3,2 Hk i en Junior A?

För min del så får Juniorerna köra precis hur fort som helst, men allt detta skapar lite hysteri i fart och hästkrafter vilket kanske är fel väg och gå, speciellt om vi nu vill få in fler juniorer i vår sport.

/7an

7an Racing

Redigerat av 7an datum: 26-09-2009 18:04
tuben69
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 18:09
Fideline har 2.3hk i sin 4.2 a med bricka och spoladapter

7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 18:32
Visserligen skiljer det sig från bänk till bänk....

Pontus ger 4.8Hk/2.4Nm med Blatas std cylinder och bricka.

Jonas byggde idag en egen adapter/spol bricka bara för skoj skull och fick ut 8.2Hk/6.1Nm Ska se om jag kan lägga ut bromsnings filen inom kort.

7an

7an Racing
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 26-09-2009 18:50
PatrikM skrev:
Lite svar;

Vi har fortfarande långt kvar i fart jmf med 4.2-tiden, vill minnas att Erik Linderoth, på Hälla, körde 46'or, ca 5 sek snabbare per varv i junior A då jämfört med hur vi kör nu. Då klagade ingen på att det gick för fort. Idag har vi ca 2,8-3,2 hk i junior-A. Alla som nu kör Junior A med 4.2 och bricka tror jag kan intyga att det blir en helt annan fart i maskinen när man rycker brickan, så det gick fortare förr helt klart.

När Thomas Högback engagerade sig i inställningarna fick han fart på polini och lärde även ut till andra hur man får fart på maskinerna och vi har nu fått en situation där alla A-maskiner (Blata som Polini) går exakt lika fort, se bara i Västerås sist.

//Marklund

HAR DU INGEN KOLL ALLS ELLER..

När lindroth körde på en 4,2 hk så var det en ren 4,2 inte med en strypbricka som idag.

Tycker det är för jävligt att man kan modifiera hojarna hur som helst.utan att svemo gör något.skitdåligt...

Vi har ett reglemente som ska följas.Brickan ska var 3 mm tjock och junior a 9 mm hål kontra 14 i junior b
och man får inte modifiera pipan och cylindern..
Hur ser det ut idag?hur som helst.ingen ordning alls.

När vi körde Junior-B så startade vi säsongen med träning på en mycket liten bana ca 300-400 meter lång.det har fått fredrik att köra riktigt fort..hade vi inte kört på den banan så kan jag säga att fredrik hade inte kört lika fort..

Min teori är lär barnen köra fort med en hoj med lite effekt.Det kommer att ge mer tillbaka på barnen och fina resultat i framtiden.
Lär dom ta kurvorna rätt,apex lär dom vad det är.ta den tidigt eller sent skillnaden på det.Att man idag ser på tävlingarna som vi haft så kan inte många av barnen köra fort i kurorna.det är på rakorna som det händer saker.inte bra om man ska vara kvar i denna sport i framtiden.

Mvh Anders

Pappa till Fredrik k

www.unionracing.se
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
tuben69
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 19:12
helt rätt att man inte får modifiera cyl ,, men avgassystem e fritt enligt dagens reglemente mvh Niclas

hulth
Användare

Hemort: Kolbäck/Västmanland
Registrerad: 03.01.08
Publicerat datum: 26-09-2009 19:20
marcus72 skrev:
Dock tar det max. 30 min för en amatör att plocka av en luftkyld cylinder och göra rent den.
Till kolven tar man enklast lite avfettning och en ”grön” disksvamp. Och detta behöver INTE göras efter varje helg för att vara med i Junior-A och ha roligt.

En idé vore väl att strypa max varvtalet på motorerna elektroniskt och bestämma en fast utväxling till juniorerna?

.

Hur tänker du nu då??????????

Tror du på allvar att ungarna bara kör för att det är ROLIGT??? Alla vill väl till pallen.

Fast utväxling????????

När det skiljer 25-30kg i samma klass. Grabben är ca175 lång och väger 55-60kg. På prisutdelningen fick han titta ner på ettan (cevin l). Vem av dom ska vi ta för att välja utväxling??

Sedan så tycker jag att det vart lite fel vid RM6 angående det här med protester. Ska finnas färdigskrivna blanketter att fylla i så att alla klarar utav att lämna protest. Som det var nu var det väldigt oklart om hur man skulle göra. Stod brevid när dom som ville klaga kom till B (domarn)svaret dom fick var " skriv på vilket papper som helst". Hur gör man då ??

Fast det hade väl inte vart helt fel att riva ett par cyklar under året som var,gjordes bara i Malmö(första RM)om inte annat så för att slippa allt snack. Bara en sån enkel sak som att visa upp strypbrickan för mätning 3/6 gånger fick vi göra det.

www.robin-race.zoomin.se
www.robin-race.zoomin.se Skicka privat meddelande
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 26-09-2009 19:21
tuben69 skrev:
helt rätt att man inte får modifiera cyl ,, men avgassystem e fritt enligt dagens reglemente mvh Niclas

Svar...

Pipan är fritt men ska var serietillverkad..och inte modifierad...
som den är på många hojar...

Pappa till Fredrik k

www.unionracing.se
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 19:36

Jonas skickade mig denna bilden från bänkningen före och efter modifieringen. Pontus och Filip provade den idag ute på banan och var tydligen ganska lyriska efter det.

7an Racing

Redigerat av 7an datum: 26-09-2009 19:44
7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 19:55
anders k skrev:
tuben69 skrev:

Svar...

Pipan är fritt men ska var serietillverkad..och inte modifierad...
som den är på många hojar...

Enligt reglementet så står det bara att avgassystemet är fritt, så du kan nog tillverka ett själv om du vill...

7an Racing
Roger65
Användare

Hemort: Västerås
Registrerad: 19.01.09
Publicerat datum: 26-09-2009 20:09
7:an,

imponerande sifrror på Pontus/filip minimoto !smiley
Vad det en Blata med en speciell cylinder anpassad för bricka ?
Är intresserad av hur det är möjligt att få så fina effektsiffror ur en junior-A strypning!
Själv så körde min grabb Alexander med en GRC 6.5 luftkyld med spoladapter som är lika snabb/långsam som alla andra på RM6 så inte tror jag vi pratar om mer än max. 3-4 hk ...
Jag tror som många andra att den stora skillnaden är träning, träning, träningsmiley
Det som skiljde på sista tävlingen bland a-juniorerna var framförallt kurv-hastigheten!
Där finns det sekunder att tjäna in om man vågar bromsa senare/bättre!
Sen som förälder så är jag i allafall glad att det finns en motorsport som man kan vara konkurrenskraftig med en > 5 år gammal luftkyld skamfilad (kåpor ej motor smiley ) för några tusenlappar!
Jag tror det bästa som vi kan göra för att få in nya (som jag själv) är att försöka göra instegsklassen så enkel och billig så fler vill hoppa på denna roliga sport !!
Keep it simple !!smiley

Redigerat av Roger65 datum: 26-09-2009 20:11
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 20:23
Som sagt nu tog det fart!!!

1. Anders; på frågan om säkerhet och om det går för fort så relaterade jag till 4.2-tiden då det gick fortare än idag och då vi hade ett fast steg mellan 4.2 (jun-A) och 6.5 (nästa klass, får bara en smiley när jag försöker trycka dit ett smiley.
2. Frågan om A börjar bli mycket konstig, vi kan konstatera att alla A-cyklar i RM-6 var lika snabba med minst 4-6 förare inom tiondelar från varandra, oavsett fabrikat. Vi kan även konstatera att det går långsammare nu än för några år sedan, vad är problemet? Att det går för fort? att vissa fabrikat är gynnade? eller?
3. Min poäng är att steget mellan A och B börjar bli stort, de bromsningar som gjorts under året på Polini visar på att samtliga ligger långt under 4,2 hk (2,2-3,1 hk) vilket är naturligt då det är strypta 4.2- eller 6.5 hk. Junior B ligger idag klart över 6,5 hk vilket ger ett större steg mellan klasserna jmf tidigare och något som gör juniorerna tveksamma eller rädda att gå över. Det finns flera förare nu som faller för åldersstrecket men som tvekar att fortsätta då det är så stor skillnad i effekt, frågan borde således vara HUR krymper vi avståndet mellan A och B, så att vi får en hoj som funkar från man är 10-år till man är 14 även om man är en stor Jun-B förare. Hulth! du har en klar poäng!

Sen Anders, anklagar jag ingen för fusk, tvärtom, de som förra året, i depån, anklagades för fusk hade helt justa grejer och körde bra med rätt material, men det visar på en fara med att ett fabrikat har grejer som funkar bättre än andras. Jämnhet i material (något som Junior-A och Honda RRAC har haft i år) utvecklar förare mer.

Precis som flera skrivit så vill alla juniorer vinna eller stå på pallen, det ger en utveckling av material och inställning och att reglerna tänjs något som såna med min roll måste övervaka och i vissa fall stävja, men huvudsyftet är fortfarande Bredd, Billigt och Enkelt.

En intressant reflektion dock; Jonas öppnade tråden genom att frågan om seniorerna klassindelning och all diskussion som var innan säsongen om 15mm kontra 18 mm fugge (total 167 inlägg om detta ämne). Ingen har svarat på detta!!! men det kanske visar på att den "storm" som ibland blåser upp på detta forum kring nåt inte alltid är en spegel av verklighetensmiley.

//Marklund
Skicka privat meddelande
BROMS
Användare

Registrerad: 29.01.07
Publicerat datum: 26-09-2009 20:41
Hallo
Jag tycker att detta år har varit riktigt bra för jun A
Jämnare än på länge ( då tidigare Blata varit överlägsna)
och spolbrickan har gjort det mindre matrialfixerat.Nu kan allav vara med och vinna även med en "billig" hoj, och det är ju det vi vill uppnå.
Men kan man få en blata med bricka att nå 8 hk då är det dax att göra om reglementet ordentligt.
Tyvärr har det inte funkat hos oss då Joel kört långsammare på alla banor än förra året detta breonde helt enkelt på att han har blivit rädd
efter en vurpa i Kalmar för ett år sedan som sitter i fortfarande.
Han är dessutom ganska tveksam om han vill fortsätta !

Jun B Har väl också funkat bra spolbrickan har väl även där jgort mer nytta än vad den förstört, även om den inte har påverkat så mycket.
Min Jonas har väl inte utvecklats något vidare detta år men det beror till största delen på en gipsad hand och var borta i 10 veckor.
Även han är tveksam till en ev fortsättning, att köra jun B nästa år med måtten 170cm o 55kg är inte optimalt men det skulle i så fall vara open med 40cc vi får väl se !
MVH

Peter Rydergren
Skicka privat meddelande
hulth
Användare

Hemort: Kolbäck/Västmanland
Registrerad: 03.01.08
Publicerat datum: 26-09-2009 20:47
PatrikM skrev:

Junior B ligger idag klart över 6,5 hk vilket ger ett större steg mellan klasserna jmf tidigare och något som gör juniorerna tveksamma eller rädda att gå över.
//Marklund

Med risk för att verka dum,så bromsade vi 7.2hk ur Robins hoj men är det klart över 6.5 så ber jag om ursäkt smiley

Sen att Robin kör nästan 3 sekunder snabbare varv tider på Hälla i år med samma cykel smiley .
Kan väl aldrig bero på att TRÄNING UTVECKLAR ????

Tänker behålla brickan,som han äntligen slipper som ett minne över vilket H...... vi haft för att den finns.

//Patrik

www.robin-race.zoomin.se
www.robin-race.zoomin.se Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 21:02
Patrik

Med risk att slå in en öppen dörr, min poäng är att steget ökat mellan klasserna sen om det 6.5 eller 7.2 är inte poängen.

Sen är jag 100% med på det är träning och åter träning som ger skillnad, hur kan man annars gå till snabbare och snabbare drevning med samma hoj och motor på samma bana?

BROMS! Tråkigt med Joel och Jonas, men muntra upp dem från mig! Vi vill inte vara utan dem nästa år, rätt som det är lossnar det!

//Marklund
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 26-09-2009 21:05
Patrik M skrev:
En intressant reflektion dock; Jonas öppnade tråden genom att frågan om seniorerna klassindelning och all diskussion som var innan säsongen om 15mm kontra 18 mm fugge (total 167 inlägg om detta ämne). Ingen har svarat på detta!!! men det kanske visar på att den "storm" som ibland blåser upp på detta forum kring nåt inte alltid är en spegel av verkligheten.

Vilken Jonas snackar vi om och i vilken tråd ?

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
tuben69
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 21:14
=O) e nog patrik som missat attt jag startade denna hehe

Sida 2 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Gå till Forum:
Annonser