Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Januari 22 2018 05:06:16
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 3 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Författare RE: hur tycker ni att det fungerade med klasserna iår ?
7an
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 26-09-2009 21:18
Allt detta började när det monterades en annan cylinder på Filips hoj (den med konat utblås) Han var snabb innan montering men jag tror inte att han blev snabbare när han bytte. Där emot slapp hans pappa att blåsa rent luftfiltret efter varje heat. Han är den enda som kört med den cylindern.

Att t.ex Pontus och några till blivit snabbare beror på träning, nånting hände på en träning i Kalmar "allt släppte" om man säger så. Han vågade gasa längre och lägga ner mer i kurvorna osv.

Roger 65: Pontus hoj har standard cylle, ej den konade.

Men det är fortfarande så att man idag inte kan ta en ny hoj från hyllan och vara med i toppen. Då får man köpa sig en spoldistans, svetsa om avgasystemet.

Med en rätt monterad strypbricka så levererar alla hojar ungefär samma siffror om man mäter på 1 och samma bänk.
Jonas har bänkat många olika junior A hojar (Blata, Polini och BZM) och dom ligger runt 4.2-4.7Hk. Och jag tror aldrig att vi kommer och komma närmare hur man än gör.

Det lilla extra beror på hur man lyckas med och ställa in förgasaren och hålla luftfiltret rent.

/7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 21:20
PatrikM skrev:
En intressant reflektion dock; Jonas öppnade tråden genom att frågan om seniorerna klassindelning och all diskussion som var innan säsongen om 15mm kontra 18 mm fugge (total 167 inlägg om detta ämne). Ingen har svarat på detta!!! men det kanske visar på att den "storm" som ibland blåser upp på detta forum kring nåt inte alltid är en spegel av verklighetensmiley.

//Marklund

En spegel av verkligheten....? Undrar du inte varför Senior Open blev så stor i år...?

/7an

7an Racing
marcus72
Användare

Hemort: Hedemora
Registrerad: 11.08.07
Publicerat datum: 26-09-2009 21:28
Hur tänker du nu då??????????

Tror du på allvar att ungarna bara kör för att det är ROLIGT??? Alla vill väl till pallen.

Fast utväxling????????

När det skiljer 25-30kg i samma klass. Grabben är ca175 lång och väger 55-60kg. På prisutdelningen fick han titta ner på ettan (cevin l). Vem av dom ska vi ta för att välja utväxling??

Självklart skall ungarna och även vi seniorer köra för att det är roligt!
Annars har Ni missat hela poängen. För en kille eller tjej i 7-10 års åldern SKA det vara roligt. Blir det allvar redan i den åldern kommer de garanterat att tröttna innan de kommer till roadracing på stor bana.

Några exempel på hastigheter för Er föräldrar att fundera på:

Junior A 7-10år 7/64 14000v/m 84km/h
Junior B 10-14år 7/60 15000v/m 96 km/h

Tycker Ni verkligen att dessa hastigheter verkar vettiga för grabbar och tjejer i dessa åldrar?
Nära 100km/h för en 10 åring!

Vad gäller vikt och utväxlig:
Vid en utväxling på ex. 6/68 och ett max varv på ex.12000v/m i Junior A gör hojen 58km/h på rakan. Acceleretionen ur kurvorna blir fullt tillräcklig, en lättare förare kan knappast utnyttja mer acc.

Junior B kan köra med samma utväxling med ett högre max varv. ex. 14000v/m detta ger 67km/h och man kan ställa kopplingen högre för att kompensera för vikten.

Alternativt kan Svemo köpa/hyra en kalibrerad bromsbänk som skall fraktas runt till alla tävlingar där alla junior hojar bromsas. detta känns inte riktigt realistiskt och genomförbart.

--------------------------------------------
DM Factory 2010 BZM/OR 50cc Hedemora-Speciale
Blata Elite + GRC X3 Junior A
www.smkhedemora.se
www.borlangeminimoto.se

Redigerat av marcus72 datum: 26-09-2009 21:30
www.mttracing.se Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 26-09-2009 21:35
Helt rätt 7'an

Fokus i debatten om 15mm kontra VALFRI förgasare var att det skulle bli så dyrt att man var tvungen att lägga av med mini/midi. Men som du säger, de flesta köpte inte bara ny fugge de köpte också 50cc och flyttade till open, vilket startfälten visar.

//Marklund
Skicka privat meddelande
hulth
Användare

Hemort: Kolbäck/Västmanland
Registrerad: 03.01.08
Publicerat datum: 26-09-2009 21:38
Inte många rakor som du hinner få upp den i 100km/h. och är det så väldigt fort då?? om vi tänker på andra motorsporter http://videos.streetfire.net/video/Terry-Martin_170234.htm?ref=6a8085b4-370a-4248-9587-997a012b79da här går det fort.

www.robin-race.zoomin.se
www.robin-race.zoomin.se Skicka privat meddelande
Författare RE: 7an
tuben69
Användare

Hemort: västerås
Registrerad: 29.05.08
Publicerat datum: 26-09-2009 21:39
har ni bänkat rm9 o rm14 tänkte på hur dom ligger i bänk i jämförelse mvh nicke

www.kfsb-racing.zoomin.se
#97 Kimmie jun B #43 Fideline jun A
tuben69@hotmail.com www.kfsb-racing.zoomin.se Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 26-09-2009 21:49
Marcus

Som exempel. Honda RRAC från åtta år, toppfart på storbanornas rakor 125-128 km/h. Och som förälder till en av dem, nej jag är inte orolig alls.

Jag har hittills aldrig varit orolig för farten och bara i år har Joel haft >30 krascher varav >10 på honda, det jag oroar mig för är inte farterna eller krascher på grund av fart. Det som oroar mig är Hockey-föräldrar som pressar barnen att prestera och beteendet vid incidenter där man inte tar hänsyn till liggande förare.

Hänsyn, kamratskap och uppträdande är viktigt att lära ut. Farten kommer av rutin.

//Marklund
Skicka privat meddelande
7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 21:50
tuben69 skrev:
har ni bänkat rm9 o rm14 tänkte på hur dom ligger i bänk i jämförelse mvh nicke

Ja det har vi nog, men jag kan inte siffrorna i huvudet....
Men jag har för mig att vi som mest bänkat runt 7.8Hk på en juniorB hoj.

Vi kan få ett ganska snabbt slut på hela diskussionen om alla vill smiley

Vi tar helt enkelt 4-5 hojar av olika märken, använder orginal strypbrickor och pipor. Bromsar dom i 1 och samma bromsbänk och gör alla injusteringar så ser vi om alla levererar ungefär lika....vilket dom kommer och göra.

7an

7an Racing

Redigerat av 7an datum: 26-09-2009 21:56
marcus72
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 22:02
Inte många rakor som du hinner få upp den i 100km/h. och är det så väldigt fort då?? om vi tänker på andra motorsporter http://videos.streetfire.net/video/Terry-Martin_170234.htm?ref=6a8085b4-370a-4248-9587-997a012b79da här går det fort.

Vet inte om det är värt att svara på något så korkat!!
I vilka andra motorsporter kommer en 10 åring upp i närmare 100km/h?
Undrar om man är mogen att vara förälder om man resonerar på detta sätt.
Du bifogar en länk till en dragracing film med en 12 åring, tycker du att detta är något att sträva efter? Tycker du att ungarna är leksaker?

Min minsta 2 åring vill vinna allt redan nu! Det är ju självklart för honom att vinna över storebror i allt.
Det blir dessutom än mer viktigt och skulle
självklart kännas helt normalt om Pappa hejar på.

Vi har enormt duktiga barn pedagoger här på förskolan i Hedemora, undrar om jag inte ska be någon av dem berätta lite om barn phsykologi och barnuppfostran.

Tror Du verkligen på allvar att denna 12åring har en aning om vad han håller på med? Pappa hejar ju på så självklart är det väl helt i sin ordning att jag kör 200 med en dragster.

www.smkhedemora.se
www.borlangeminimoto.se

Redigerat av marcus72 datum: 26-09-2009 22:07
tuben69
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 22:02
men tror du att fidelines polini 4.2a ger samma effekt som filips ? bästa sättet e väl att bänka allas isf o strypa ner till den med minst effekt då? vore ett bra tillfälle att kanske låna ett garage i norrköping i samband med Svemos möte och ta dit en bänk

Redigerat av tuben69 datum: 26-09-2009 22:07
marcus72
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 22:06
Som exempel. Honda RRAC från åtta år, toppfart på storbanornas rakor 125-128 km/h. Och som förälder till en av dem, nej jag är inte orolig alls.

Märkligt tänk men det är ju din sak.

www.smkhedemora.se
www.borlangeminimoto.se
7an
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 22:09
tuben69 skrev:
men tror du att fidelines polini 4.2a ger samma effekt som filips ? bästa sättet e väl att bänka allas isf o strypa ner till den med minst effekt då? vore ett bra tillfälle att kanske låna ett garage i norrköping i samband med Svemos möte och ta dit en bänk

Om den är rätt injusterad och alla lager och kolvring är ok så tror jag det. Det är det som är som är det fina i det hela att det inte spelar nån roll vad du har för motor, det är strypbrickan som stoppar det hela om den sitter på rätt ställe, dvs i direkt anslutning till utblåset.

Snackade precis med Jonas, och Henrik (Blata importören i Danmark) har berättat att Blatorna har mindre Hk än vad dom andra hojarna har i EM....

/7an

7an Racing

Redigerat av 7an datum: 26-09-2009 22:14
hulth
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 22:15
marcus72 skrev:

Märkligt tänk men det är ju din sak.

Men kära lilla du. du vet väl att det inte är farten som gör ont,det är kraschen. smiley
(Kan ingen stoppa den här förstörda tråden, för den ligger på dagis/förskole nivå nu)

www.robin-race.zoomin.se
Jonas A
Användare

Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 26-09-2009 22:28
Hulth skrev:
När det skiljer 25-30kg i samma klass. Grabben är ca175 lång och väger 55-60kg. På prisutdelningen fick han titta ner på ettan (cevin l). Vem av dom ska vi ta för att välja utväxling??

Detta är ju utrett sedan länge Patrik att vikten i minimoto inte spelar någon roll...smiley

Hulth skrev:

Håll dig till Verkligheten Hult så vi kan få en saklig debatt…det kommer alltid att finnas någon som är värre än dig o din sport….! (om inte du är rädd om dina barn är ju din sak)

Motorsport är till största del en indivinduell sport o således en av dom mest egoistiska sportformer….alla vill vara bäst så klart…det är ju vad det hela går ut på.

Tar man ett steg till o kan se det hela i ett större perspektiv så är alltihopa helt annorlunda, då finns det mera som räknas än sin egna o sitt barns placeringar o framgångar…..såsom sporten i helhet bla…!

Så länge Polini var ensamma på marknaden så var det nog mindre problem, sedan kom Bizeta som gav 1-2 hk mera o under en säsong så tvingades alla att byta från Polini till Bizeta….sedan kom Blata o dom gav 1-2 hk mera…då ville man lägga in protester,….så länge som man inte kör enhetsklasser så kommer det tyvärr alltid att finnas skillnader mer eller mindre….självklart är det bra om det går att minimera dom skillnader som finns, men man måste kanske inte alltid göra det uppåt…!

Marcus72 skrev:
Självklart skall ungarna och även vi seniorer köra för att det är roligt!
Annars har Ni missat hela poängen. För en kille eller tjej i 7-10 års åldern SKA det vara roligt. Blir det allvar redan i den åldern kommer de garanterat att tröttna innan de kommer till roadracing på stor bana.

Klockrent skrivet Marcus...jag vet inte hur en del föräldrar tänker om sina barn...!

Det är tyvärr väldigt många som inte förstått att detta skall vara på kul Marcus…!
Man vill ju gärna tro att man är med i SM eller kanske rent av VM…!
Men då håller man till i fel sport enligt mig i alla fall...!

För att återknyta till detta så är det en av mina absolut största drivkrafter…att människor kommer fram till mig och oss som arrangörer o säger att vi är helt rätt ute i vårat jobb för sporten och i våran satsning…!

Tack till alla som stöttar oss…!

Mvh Jonas...! smiley

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
hulth
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 22:30
7an skrev:
tuben69 skrev:

Om den är rätt injusterad och alla lager och kolvring är ok så tror jag det. Det är det som är som är det fina i det hela att det inte spelar nån roll vad du har för motor, det är strypbrickan som stoppar det hela om den sitter på rätt ställe, dvs i direkt anslutning till utblåset.

Snackade precis med Jonas, och Henrik (Blata importören i Danmark) har berättat att Blatorna har mindre Hk än vad dom andra hojarna har i EM....

/7an

Vet inte vad dom har för hojar i europa men sitter och kollar http://www.atok.ch/files/BLATAELITE15EN.f1_fr-1455.pdf Och den B hojen lämnar mer än våran BZM 5 Port med bricka i. (nu fick ni gratis reklam)

www.robin-race.zoomin.se

Redigerat av hulth datum: 26-09-2009 22:36
Jonas
Användare

Hemort: Kalmar
Registrerad: 16.02.06
Publicerat datum: 26-09-2009 22:44
och? om du bara kan ställa in din minimoto så har du samma effektsmiley

v-man-racing.se Skicka privat meddelande
hulth
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 22:49
Aj då var så det va smiley Men det var ju samma person som gjorde konan som ställde in våran hoj vid bänkning. Att han inte visste bättre.

www.robin-race.zoomin.se
tuben69
Användare

Publicerat datum: 26-09-2009 22:59
nu tycker jag att vi återvänder till ämnet inte hur kommunens dagisar är eller pajkastning , bättre ventilera vettiga saker så vi är så överens vi kan bli ,, tycker personligen att det var en vettig debatt ett tag och vill gärna att det fortsätter så

Tomas H
Administratör

Hemort: Skultuna/Västerås
Registrerad: 26.04.06
Publicerat datum: 27-09-2009 00:17
HUrrm. Jag tycker de är beklagligt att man ville lämna protester angående spoladaptern på RM6. Den har funnits sedan RM2 på vissa hojar. Jag vet inte vad man ville få ut av de? Man ville säkert bara visa sitt missnöje över nått. Låt oss säga att ni hade fått alla med adaptern diskade!!!!!!! hur hade de blivit då, då tänker man inte långt när de gäller våra barn.

9st av 10 i junior A hade fått åkt hem. endast 1 unge kvar i finalen.
5st av 8 i junior B hade fått packat. 3 st kvar till finalen.
Alltså bara 4 st som inte hade de monerat. Och de var väl långt ifrån alla som åkte som raketer.

Jag tycker att rm9 kontra en polini med adaptern går jäkligt lika. Vi kommer väl kunna jämnföra rm 14 mot bzm nästa år. Och som 7:an skrev 8 hk i en junior A....... Grattis. Jag tycker att strypbrickan står för strypningen, och sen att vi inte har lyckats fått mera fart i dom tidigre är synd.

Sen tycker jag de verkar konstigt att de verkar vara många som har justerat in en junior A-B hoj. Och alla vet hur man gör o.s.v. Även många utav komentarerna har inte egna ungar som kör minimoto i huvudtaget. Är de någon som frågat barnen som tävlat i år..... Vad tycker du?

Om vi ska prata om dom höga farterna i juniorklasserna. Så kanske våra banor är lite för stora för våra minsta förare. De är ju inte för att de är roligt att alla hojar från italien kommer med 6 - 68 i drevning.

Sen för att få ett insteg/tävlingsmässigt tidigt på knattarna.. så kanske Junior minus A skulle vara den första. Sen efter första vinsten flyttas man över till Junior A.

Påpekar att vi ska hålla ett vårdat språk på inläggen, då våra mindre förare har börjat läsa. Och de kanske inte är roligt att höra.. min pappa är knäpp. Har ni något otalt med varandra. skicka personliga pm eller ring upp o red ut problemen.

www.maxat-racing.se

Redigerat av Tomas H datum: 27-09-2009 00:26
Skicka privat meddelande
7an
Användare

Publicerat datum: 27-09-2009 07:53

Vet inte vad dom har för hojar i europa men sitter och kollar http://www.atok.ch/files/BLATAELITE15EN.f1_fr-1455.pdf Och den B hojen lämnar mer än våran BZM 5 Port med bricka i. (nu fick ni gratis reklam)

Tackar för reklamen...men jag tror inte du läste reklamen så noggrant.

RM9 = 3.3kW = 4.48Hk
RM14 = 5.9kW = 7.6Hk
Elite 15 4.2 = 3.1kW = 4.2Hk

Blata räknar med Hk på utgående axel, inte på bakhjulet....

Så Blata lämnar inte mer än en BZM med bricka, snarare mindre...

/7an

7an Racing

Redigerat av 7an datum: 27-09-2009 08:00
Sida 3 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn