Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Januari 22 2018 05:07:01
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 4 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Författare RE: hur tycker ni att det fungerade med klasserna iår ?
BBmoto
Användare

Hemort: Rävlanda , långt ut på landet
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 27-09-2009 14:53
Hej !
Nu har ju denna tråden mest kommit att handla om Jun-A men jag skulle vilja fråga alla hur ni tolkar reglementet ifråga om senior Mini/Midi .
Får man lov att bearbeta insugsgummi för att ex. få en Dellorto PHBN 19 att passa ? Alternativt bearbeta fästhålen på ett Blatainsugsgummi för att det skall gå att montera på Polini/BZM ?
Får man lov att fräsa av packninsytorna på cylindrar för att jämna till dessa eller i avsikt att kunna öka/minska porttider ?
Så som jag tolkar reglementet får ingen bearbetning göras överhuvudtaget . Sedan att vissa cylindrar/motorer kommer från tillverkaren med dessa ytor redan bearbetade gör väl bara dessa delar oanvändbara i standardklasserna ? eller ?
Någon som har bättre koll än vad jag har när det gäller hur man skall tolka dessa regler får gärna svara !
Det hade varit bra om vi fått detta utrett en gång för alla så att det inte lämnas utrymme för individuella tolkningar !

Mvh Leif, BBmoto

Redigerat av BBmoto datum: 27-09-2009 19:38
viglaren www.bbmoto.se Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 27-09-2009 18:06
Leif (och alla andra)

Vi har Nordiska mötet nu till kommande helg och då samlas mm-sektionen + våra nordiska motsvarigheter. Jag tar med denna fråga samt diskussionen om jun-A och dess utveckling.

Förvänta er några svar efter nästa helg

//Marklund
Skicka privat meddelande
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 27-09-2009 20:16
PatrikM skrev:
Leif (och alla andra)

Vi har Nordiska mötet nu till kommande helg och då samlas mm-sektionen + våra nordiska motsvarigheter. Jag tar med denna fråga samt diskussionen om jun-A och dess utveckling.

Förvänta er några svar efter nästa helg

//Marklund

Vad kommer du att ta med dig mer för frågor,tankar,vad som varit bra kontra dåligt angående säsong 2009?
Tror det är fler än jag som är lite nyfiken på det.
kanske finns i vårt avlång land någon som sitter på en riktig klurig fråga som är som klipt och skuren för det mötet..Vad vet jagsmiley

Pappa till Fredrik k

www.unionracing.se
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
Tomas H
Administratör

Hemort: Skultuna/Västerås
Registrerad: 26.04.06
Publicerat datum: 27-09-2009 23:23
För om våra juniorer nu skulle vilja tävla i nått av våra nordiska länder så är inte spoladaptern tillåten. Bara en tanke då det pratas tidigare om att vi ska få så lika reglementen som möjligt med övriga länder.

/7an[/quote]
Jag kan inte vad de står att de inte är tillåtet med en sådan pryl. De är väl frit fram med filad motor i junior klasserna i NM. Dom hänvisar till EUM. eller läser jag på fel ställe. Tacksam för svar

Tomas

www.maxat-racing.se
Skicka privat meddelande
7an
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 28-09-2009 08:23
Här hittar du reglementet för UEM: http://www.uem-moto.eu/LinkClick.aspx?fileticket=tv132H8ofJk=&tabid=168

Där står det såhär när det gäller Junior A:

Engine as in RR06.2.4 with power restriction:
- Restriction for 2-stroke: of minimum 3 mm thick and a maximum circular hole with a diameter of
9 mm in the exhaust port and before the exhaust header pipe.

Samma sak för Junior B fast 14mm hål.

/7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
Tomas H
Administratör

Publicerat datum: 28-09-2009 09:11
Strypbrickan ska sitta före kröken. Och att modifiering är tillåten. De borde väl betyda att lägga till /tabort matrial är OK.

Vilka regler har Danmark/ Finland på sina egna tävlingar. Vi har ju eget, har dom de?

Tomas

www.maxat-racing.se

Redigerat av Tomas H datum: 28-09-2009 09:12
Skicka privat meddelande
marcus72
Användare

Hemort: Hedemora
Registrerad: 11.08.07
Publicerat datum: 28-09-2009 09:53
Men nu är det väl så att strypbrickan har monterats EFTER den s.k. "spooladaptern" som är skruvad i cylindern.
Den skall ju vara monterad mellan cylindern och expansionskammaren.
"Spooladaptern" är ju en förlängning av expansionskammaren/avgasröret.

Urklipp ur svenska reglementet:
2.2 Motor
Motorn får inte överstiga 50cc för 2-takt respektive 100cc för 4-takt. Motorn måste vara
serietillverkad. Kylning är fritt, vattenkyld ( ej glykol i kylvattnet) , eller luftkyld. Det är
tillåtet att balansera rörliga detaljer i motorn. Det är dock ej tillåtet att lägga till eller ta
bort material.
*

2.2.1 Junior A
2takt
Motor skall vara obearbetad och ej överstiga 40cc.
Förgasaren får vara max 15mm + 0,03mm (cirkulär)
Strypbrickans hål skall vara 9mm + 0,3mm (cirkulär) och med en tjocklek på 3mm+/-
0,3mm.
Brickan monteras mellan avgasrör och cylinder.

* 2.2.2 Junior B
2takt
Motor skall vara obearbetad och ej överstiga 40cc.
Förgasaren får vara max 15mm + 0,03mm (cirkulär)
Strypbrickans hål skall vara 14mm + 0,3mm (cirkulär) och med en tjocklek på 3mm+/-
0,3mm.
Brickan monteras mellan avgasrör och cylinder.

Detta torde även vara ett glasklart svar till Dig Leif ang. modifieringar i senior 40cc ?

En stor anledning till att jag, Jörgen m.f.l. bytte till 50cc i år är att reglerna i Sverige är mycket diffusa.
Mig veterligen finns det inga homololiserings papper med mått på våra små motorer vilket gör att det blir i princip fritt att bearbeta redan bearbetade ytor. Vissa Blata motorer är även bearbetade i portarna redan från fabrik vilket gör det extra svårt att avgöra om en motor har blivit "trimmad".

--------------------------------------------
DM Factory 2010 BZM/OR 50cc Hedemora-Speciale
Blata Elite + GRC X3 Junior A
www.smkhedemora.se
www.borlangeminimoto.se

Redigerat av marcus72 datum: 28-09-2009 10:09
www.mttracing.se Skicka privat meddelande
tuben69
Användare

Hemort: västerås
Registrerad: 29.05.08
Publicerat datum: 28-09-2009 10:05
vart e det alla vill komma med spoladaptern ??Den är godkänd och det finns ju 2st som gjort till blatan någon av dom borde kunna serietillverka oxå och lägga ut den till försäljning med ,vi kommer inte åka utan iaf , då lägger vi ner verksamheten mvh Niclas

www.kfsb-racing.zoomin.se
#97 Kimmie jun B #43 Fideline jun A

Redigerat av tuben69 datum: 28-09-2009 10:36
tuben69@hotmail.com www.kfsb-racing.zoomin.se Skicka privat meddelande
marcus72
Användare

Publicerat datum: 28-09-2009 10:36
vart e det alla vill komma med spoladaptern ??ska den förbjudas ?? då blir jun klasserna betydligt mindre nästa år med stor sannolikhet i Rm mvh Niclas

Jag ser inga problem med att "spooladaptern" används. Den är klart laglig enl. reglerna. Det är placeringen av strypbrickan som är huvudfrågan.
Som jag tolkar reglerna kan man klämma fast den i ett löst fästöra utanför cylindern, bara den sitter mellan cylle & krök. Det finns inte angivet HUR den skall monteras, t.e.x. centrerad med avgasporten +- o.s.v.

www.smkhedemora.se
www.borlangeminimoto.se
tuben69
Användare

Publicerat datum: 28-09-2009 10:40
=) ja det är sant ,, där är det luddigt men där har iaf alla lyckats få hålet innanför sen om det e centrerat eller inte kan jag inte svara på då många gjort sina brickor själva mvh niclas

Tomas H
Administratör

Publicerat datum: 28-09-2009 10:52
STOP STOP. De jag och 7:an snackade om var UEM reglementet. Inte de Svenska. Och varför den inte skulle vara godkänd i Norden.

Läs

Vh Tomas

www.maxat-racing.se
Skicka privat meddelande
marcus72
Användare

Publicerat datum: 28-09-2009 13:05
Vad jag kan utläsa av UEM`s reglemente så verkar det som att det mesta är fritt. Kan inte ens se att hojarna måste vara serietillverkade.
Någon som har bättre ögon än mig?
Är det bara i Sverige hojar/delar måste vara serietillverkade?

Det som dock är mycket tydligt är kapitlet om strypbrickor under RR06.2.4.1 och RR06.2.4.2
Saxat:
Engine as in RR06.2.4 with power restriction:
w22; Restriction for 2-stroke: of minimum 3 mm thick and a maximum circular hole with a diameter of 9 mm in the exhaust port and before the exhaust header pipe.

Detta kan kanske vår vän Marklund svara på?

www.smkhedemora.se
www.borlangeminimoto.se

Redigerat av marcus72 datum: 28-09-2009 13:25
7an
Användare

Publicerat datum: 28-09-2009 16:20
tuben69 skrev:
vart e det alla vill komma med spoladaptern ??Den är godkänd och det finns ju 2st som gjort till blatan någon av dom borde kunna serietillverka oxå och lägga ut den till försäljning med ,vi kommer inte åka utan iaf , då lägger vi ner verksamheten mvh Niclas

Det finns inga tillverkade till Blatan som används, varken i Sverige eller i nått annat land.

/7an

7an Racing

Redigerat av 7an datum: 28-09-2009 16:24
7an
Användare

Publicerat datum: 28-09-2009 16:22
Tomas H skrev:
Strypbrickan ska sitta före kröken. Och att modifiering är tillåten. De borde väl betyda att lägga till /tabort matrial är OK.

Vilka regler har Danmark/ Finland på sina egna tävlingar. Vi har ju eget, har dom de?

Tomas

Jag tror att dom kör efter UEM, och som det står ska brickan vara mellan utblåset och grenröret.

/7an

7an Racing
tuben69
Användare

Publicerat datum: 28-09-2009 16:23
jonny rotvik hade en sådan iaf på sin blata här på RM6 sist

7an
Användare

Publicerat datum: 28-09-2009 17:02
tuben69 skrev:

Ok, inget som varken Vi (V Man Racing) eller Blata tillhandahåller i alla fall.

/7an

7an Racing

Redigerat av 7an datum: 28-09-2009 17:02
Jonas A
Användare

Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 28-09-2009 18:06
Tuben69 skrev:

Men detta är ju precis vad som händer när det inte finns några klara regler. Reglementet säger att prylarna skall vara serietillverkade/ alla ska kunna få tag i dom om man önskar.

Man kan på detta sätt få 10 olika modeller på spoladaptrar eller whatever, bara den som gjort en kan göra flera om någon annan vill ha...

Om jag inte missminner mig så står det heller inte något i reglementet om att man måste fråga svemo om lov innan man använder sin lösning, och om någon gjort detta så var någonstans är detta resultatet från utvärderingen av en eller annan pryl redovisat ?

Detta skall ju i så fall vara tillgängligt för alla att kunna läsa om det finns ett komplement o vad som gäller !

Vet ej om detta gör att det uppstår oklarheter:

2. Tekniskt reglemente
Samtliga MiniMoto cyklar skall vara serietillverkade och ha max en cylinder. Samtliga
delar som eftermonteras skall vara serietillverkade eller finnas att tillgå, för samtliga
förare.
Undantaget från denna regel är strypbrickor för Juniorklasserna som får vara
egentillverkade.

2.12 Avgas system
Avgas systemet är fritt.

Detta är ju inte solklart hur man ska tolka detta....eller är det bara jag som kan missuppfatta det kanske...?

I inledningen till det tekniska reglementet står ju klart o tydligt att det enda som inte behöver vara serietillverkat är strypbrickorna, sedan står det att avgassystem är fritt...vad innebär det då ?

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 28-09-2009 18:12
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
Danne67
Användare

Hemort: Västerås
Registrerad: 05.07.09
Publicerat datum: 28-09-2009 18:25
Jag fattar inte va folk kvider om. Va! om de är någon som kommit med en sak som får gammla motorer att gå lika bra som nya, så är väl de bara bra, eller? Spelar väl ingen roll om man kör Blata eller GRC.DM mm Den stora frågan är väl färäldrarnas ekonomi.Samt att få flera ungar att köra.
Snacket tidigare var ju att ungarna körde för fort, sen tycker alla att de beror på den nya prylen. DE gör de inte!!!!

Kolla bara på Philip från Öland mot Kevin från Västerås. Dom knattarna hade ju identiska tider på torrt race. Är de inte så de ska vara???? de måste ju innbära att 2 nya olika hojar mot varandra med snabba ungar,åker lika fort. Ena utrustad med RM9 och den andra utrustad med Spoladaptern = Jämnbördiga.

Om ni sedan jämnför Junior B i västerås! Blev de väl gnäll när den regerande mästaren inte vann. Samma sak där. Kevin från Kalmar med en blata fick stryk av en med soladapter på hans egna hemma bana. VAD är så konstigt med de. Kevin från Kalmar körde ju kulorna av dom andra på hans egna hemma bana. Återigen ett bevis på att de blev jämnbördigt.

Sen får ni säga va ni vill, de är väl bara att v-man forsätter att göra flera konor till äldre blator så att dom också kan köra jämnt med nya hojar.

Sen att de inte gynnar tillväxten........... de va ju rekord i år med barn.
Super jämna tider ifinalen. = vi har lyckats med något bra. Ingen kan väl säga imot de jag skrivit !!! för de är dagens sanning. Sen att redan hur många som helst redan fixat en sådan, gör väl saken ännu mer ointressant, kostar ju bara 600kr

NÄ sluta tjafsa om små saker, låt ungarna träna mera så kommer de ännu bättre roligare 2010

Tack för ordet

Danne
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 28-09-2009 18:29
När det gäller Nordiska mötet så är det ett hyggligt digert program med seminarier i olika frågor, själv är jag anmäld till utveckling av ungdomsgrenar.

Förutom det kommer vi med våra nordiska vänner diskutera frågor om likställning av reglementen där det fortfarande skiljer en hel del mellan olika länder, frågan om NM i Danmark kommer att diskuteras men framförallt kommer nog fokus hamna på hur vi får fler utövare och vad som görs i den frågan.

Jag tar som sagt med Leifs frågor, liksom diskussionen om spoladapter. Jag läser Era inlägg och har ni funderingar som ni vill ska upp på bordet tar jag gärna med dem. Det jag vill veta är;

- Vad är frågan?
- På vilket sätt är det oklart?
- Vad är förslaget?
- Vilka konsekvenser har/får frågan för sportens framtida utveckling?

Leifs' fråga, liksom spoladaptern är noterade, så spara era tangenter när det gäller dem.

Sektionen kommer även ha ett kort förmöte och det som just nu är viktigast att ta tag i är implementering av guldhjälmen i minimoto då vi nu är den enda gren som inte implementerat konceptet fullt ut. Minimoto, junior-80 och Honda RRAC är nu de enda som officiellt kör regelrätta tävlingar med juniorer före 12-års ålder och det vill vi fortsätta med, så det gäller att motivera vårt upplägg på ett bra sätt och då måste vi väva in guldhjälmen i våra material och utbildningar.

//Marklund
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 28-09-2009 19:17
En fundering till det Nordiska mötet !

Är det bara jag som tycker det blir tokigt när det kommer Finska o Danska förare (som är som regel riktigt snabba) som inte kör rakt av på det svenska reglementet men ändå skall vara med o ta Rm poäng från "våra" svenska förare som kör om mästerskapstilteln ?

Självklart skall dom vara välkommna att köra o självklart kunna ta pallen i den aktuella deltävlingen (om man har samma prylar o förutsättningar), men kanske inte ta RM poäng i serien.

Om vi har två knattar som ligger o fajtas om segern i mästerskapet o så har det varit en kille inne o tagit en placering mellan dom vid ett tillfälle så kan ju detta drabba utvecklingen i hela serien då skillnaden kan vara tex 9 poäng istället för 5...

Är det flera som håller med eller är det jag som tänker helt knasigt ?

Patrik M skrev:
Framförallt kommer nog fokus hamna på hur vi får fler utövare och vad som görs i den frågan.

Detta tycker jag är riktigt klockrent ! smiley

Till Danne67 !

Jag tycker du har helt rätt i det mesta du säger...det är riktigt positivt...problemet i frågan ligger i hur reglementet behandlar dom här frågorna....där ligger frågorna till största del...!

Mvh Jonas

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 28-09-2009 19:22
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
Sida 4 av 5 < 1 2 3 4 5 >
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn

Lösenord