Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Januari 22 2018 05:05:53
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 5 av 5 << < 2 3 4 5
Författare RE: hur tycker ni att det fungerade med klasserna iår ?
tuben69
Användare

Hemort: västerås
Registrerad: 29.05.08
Publicerat datum: 28-09-2009 19:21
Jonas A håller med dig fullt med Rm-poängen och resonemanget runt det

www.kfsb-racing.zoomin.se
#97 Kimmie jun B #43 Fideline jun A
tuben69@hotmail.com www.kfsb-racing.zoomin.se Skicka privat meddelande
Tomas H
Administratör

Hemort: Skultuna/Västerås
Registrerad: 26.04.06
Publicerat datum: 28-09-2009 19:30
Ja de känns lite tokigt. Men o andra sidan rtckte jag de var väldigt kul att finnarna kommer hit ibland. Ser problemet med att förare från ett annat land, kan ställa till de.

Frågan man kan ställa. Varför kommer dom hit? Är de som danskarna i malmö,som ville träna lite. För att sen inte bry sig om resten.

Dåspelar de ingen roll om poäng inte skulle räknas. Men om en junior från Finland vi vara med om pallen i RM hur gör man då`?

www.maxat-racing.se
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 28-09-2009 19:39
Som förälder håller jag med Jonas men tyvärr är det beslutet långt över mitt huvud.

Förutsatt att man följer reglementet så kan en nordisk förare köra i ett annat land och bli mästare, ex Alexander Pfeiffer blev dansk mästare för några år sedan. Det styrs av en massa avtal på högsta nivå som inte bara gäller minimoto det gäller samtliga mc-klasser och som vi inte får bryta mot.

Sen är det så att du är skyldig att följa det nationella reglementet och det har funnits situationer under senare år då detta har fått konsekvenser, ibland på ett väldigt kamratligt plan, ex när finska förarna fick låna strypbrickor innan tidskvalet på RM 3 förra året. Ni som var i Malmö i våras kommer nog ihåg ett annat exempel som jag inte tänker komentera närmare, men då en förare vägrade riva cykeln och därmed blev diskad.

Ett problem är att det finns olika reglementen mellan länderna och det är vår uppgift att försöka få dem så lika som möjligt, inte bara i NM utan också för att undanröja misstankar när man deltar i andras mästerskap.

Så.. jag sympatiserar med frågan men kan inte göra något åt den, bara arbeta för så likartade reglementen som möjligt.

//Marklund
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 28-09-2009 20:03
Jo men ok...kan man inte göra egna tilläggsregler som säger att om du som utländsk förare kört minst hälften av deltävlingarna så får du räkna dina poäng i serien....?

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
7an
Användare

Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 28-09-2009 20:10
Tomas H skrev:
Ja de känns lite tokigt. Men o andra sidan rtckte jag de var väldigt kul att finnarna kommer hit ibland. Ser problemet med att förare från ett annat land, kan ställa till de.

Frågan man kan ställa. Varför kommer dom hit? Är de som danskarna i malmö,som ville träna lite. För att sen inte bry sig om resten.

Dåspelar de ingen roll om poäng inte skulle räknas. Men om en junior från Finland vi vara med om pallen i RM hur gör man då`?

Ang Danskarna så är dom är inte så många Juniorer i Danmark som tävlar tyvärr, så det är därför dom åker på Malmö och ev Kalmar tävlingen för och få några och fightas mot.

Annars så är det väl bara BOW som slogs om RM poäng för att vinna på den tiden han var i Sverige och körde.

/7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing

Redigerat av 7an datum: 28-09-2009 20:24
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 28-09-2009 21:01
Något som du Marklund skulle ta med till mötet tycker jag är hur hjälper vi klubbar att komma igång med sin verksamhet.typ tävlingar och bildandet av en sektion så vi kommer att bli fler klubbar som fixar med tävlingar runt om i sverige.det hjälper inte att bara ha en tävling på en ny bana och sen åka därifrån.ligger kanske på minimotosektionen men ta med den till mötet tycker jag.

Sen detta med reglementet se över det och gör det mer tydligt inte så flumigt som det är idag...så alla vet vad som gäller.vill man sen lägga in om en protest så ska det inte vara så jävla svårt.som det är idag...
Fram med en blanket som finns för alla..

Här på portalen skulle finnas en mapp uppe i vänstar hörnet och under den skulle det finnas lite blanketter som man kan skriva ut.smileysmiley
litet tips från mig...

Mvh Anders

Pappa till Fredrik k

www.unionracing.se
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
BBmoto
Användare

Hemort: Rävlanda , långt ut på landet
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 28-09-2009 21:05
Hej !
Min högst personliga åsikt är att det är bra att utländska förare har möjlighet att deltaga i vår RM serie och ta poäng. De tillför vår sport en högre status genom att deltaga , givetvis när de kör på lika villkor.Det är en av de saker som slår rättvist mot alla.
Detta tycker jag trots att Torbjörn hade tagit 14 poäng mer i senior Open ifall Hans H och Christian F ´s poäng hade räknats bort i RM1 och således hade han kommit före Tobias i totalen. Men det hade lika gärna kunnat slå tvärtom vid något annat race.

Mvh Leif,BBmoto
viglaren www.bbmoto.se Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 28-09-2009 21:31
Anders;

På den första punkten håller jag med dig. Det är en fråga att diskutera på mötet. Hur gör vi för att få igång fler klubbar och förare, och få dem att fortsätta? Kan själv tycka att det är märkligt att det inte diskuteras mer på detta forum, men de trådar som startar om detta självdör efter några inlägg.

På påstående två om reglementets flumighet håller jag inte med. Reglementen är en fråga som engagerar eftersom det är en lätt sak att ha åsikter om men som inte förpliktar till eget arbete, att få igång nya klubbar o förare förpliktar och är därför mindre intressant. Det är bara att se på statistiken vilka trådar som får flest inlägg.

Men, sak samma, ett reglemente kommer aldrig bli komplett och det finns alltid utrymme för tolkningar, bara titta på F1 som ändå hållit på sen 50-talet. Det reglemente vi har idag försöker så gott det går följa UEM på varje punkt men vi försöker att hålla klasserna öppna så att flera kan delta med maskiner av olika fabrikat. Ju rigidare skrivning vi har desto mer riskerar vi att sluta klasserna med följd av att färre kan eller vill delta. Därav att vi för några år sedan öppnade upp reglementet så att fler kom med och kunde köra. Rigidare skrivningar är bra den dag man har fulla klasser, fram tills dess tror jag att "klart du ska va me, kom med vad du har så hjälper vi dig" är bättre, tids nog, vartefter vi blir fler, kommer vi närma oss Kartens stenhårda tolkningar där inte en skruv får bytas, där däcken är märkta, där protesterna och diskningarna haglar. Jag hoppas dock att det händer efter min tid inom minimoton.

//Marklund
Skicka privat meddelande
BosseN
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 28-09-2009 22:17
Ett sätt att få fler mindre klubbar att vilja arrangera RM-tävlingar kunde vara att man inte räknar alla tävlingar i RM. Säg att vi kör 8 RM tävlingar men bara får räkna 7 tävlingar. Sen säger vi att man inte får poäng på sin hemmabana. Då skulle man som klubb ha tillgång till alla sina aktiva medlemmar och föräldrar utan att det skulle svida poängmässigt i slutresultatet för någon.

Detta tror jag skulle öka chansen att få medlemmarna att ställa upp 2 dagar om man inte måste "bevaka" poäng hela tiden.
/Bosse
Skicka privat meddelande
caper
Användare

Hemort: Trollhättan
Registrerad: 05.02.06
Publicerat datum: 29-09-2009 03:43
BosseN,
angående att man skulle få räkna bort exvis 1 rm av 8 körda skulle inte vara en bra ide.
Detta har bla använts inom olika kartingserier under ett antal år med den följden att i slutet på säsongen så har den arrangerande klubben svårt att få ihop tillräcklgt med startande då dessa inte har med toppen att göra poängmässigt, och då struntar i att köra dom sista racen "långt bort".

AndersK,
ett tips i från mig, alla blanketter finns på svemos sida och är lätt att hitta och skriva ut, lägg dom i en pärm och ha med på tävlingar.

Jonas A

angående RM och tillägsregler som bestämmer vilka som får köra,,,
det är redan bestämt i avtal som svemo och andra länders förbund har kommit överens om och kan således inte "skrivas" bort i form av tillägsregler.
Det måste då ändras på högre nivå.

Mvh Jörgen
vobblaracing.se Skicka privat meddelande
anders k
Användare

Publicerat datum: 29-09-2009 22:01
caper skrev:
BosseN,
angående att man skulle få räkna bort exvis 1 rm av 8 körda skulle inte vara en bra ide.
Detta har bla använts inom olika kartingserier under ett antal år med den följden att i slutet på säsongen så har den arrangerande klubben svårt att få ihop tillräcklgt med startande då dessa inte har med toppen att göra poängmässigt, och då struntar i att köra dom sista racen "långt bort".

AndersK,
ett tips i från mig, alla blanketter finns på svemos sida och är lätt att hitta och skriva ut, lägg dom i en pärm och ha med på tävlingar.

Jonas A

angående RM och tillägsregler som bestämmer vilka som får köra,,,
det är redan bestämt i avtal som svemo och andra länders förbund har kommit överens om och kan således inte "skrivas" bort i form av tillägsregler.
Det måste då ändras på högre nivå.

Mvh Jörgen

Hej Jörgen..

Du skriver mycket på portalen.Men vad har du gjort i din egna klubb säsong 2009 för att minimoto sektionen ska få fler aktiva åkare?
Jag har inte sett dig på hela denna säsong..det har hänt en hel del denna säsong.mot 2008 så masa dig ut från Uddevalla banan och besök övriga sverige..

Vet att blanketterna finns på Svemos sida hur skulle jag annars har varit med och arangerat en hel del tävlingar.Mittt förslag var att det skulle finnas på portalen för att förenkla för oss...

Det vi diskuterade angående förare från andra länder var inte att dom inte är välkomna att köra med oss i våra tävlingar utan det var ett förslag att kanske dom inte skulle få ta del av poängen i Rm serien.

Tycker att alla förslag som kommer upp här på portalen ska man ta en funderare på och inte bara klandra ner på..Gör man det så kommer ingen till slut att komma med ett enda förslag till förbättringar.
Jag är mycket positiv till att alla förslag till att vi ska bli fler aktiva på banorna 2010 så kom igen nu fram med era förslag så diskuterar vi dom tillsammans på mötet den 31 oktober

Pappa till Fredrik k

www.unionracing.se
caper
Användare

Publicerat datum: 30-09-2009 01:10
AndersK,

Det som har blivit lite tråkigt på detta forum är att så fort någon skriver nåt inlägg som inte kör aktivt i RM serien så tas det hela tiden som negativ kritik och bör då således hålla tyst för allas skull, vet tyvärr många som inte vågar yttra sig här längre och jag tror inte att det är bra för sporten.

Under 08 och 09 så har jag bla utexaminerat ca 30 nya licenstagare i uddevalla, en del har slutat, några tränar mest och det som är lite tråkigt är att det inte är så många som vill tävla än.
Till nästa års säsong så kommer det att komma några härifrån som vill köra en del tävlingar.
Det som är mest poppis här på västkusten är Fiddyracing,vi har själva gått öve till detta då det är billigare än MM och minst lika roligt. MM har ännu inte tagit fart och dom som förr kom ifrån Göteborg med omnejd har inte dykt upp i år på träning, vet inte varför...

Om det inte blir mer MM åkare så kan det bli svårt att motivera deras berättigande i klubben framöver, tråkigt men sant, så älla som har en hojj titta in på träningarna framöver.

Mvh Jörgen
anders k
Användare

Publicerat datum: 30-09-2009 08:15
caper skrev:
AndersK,

Det som har blivit lite tråkigt på detta forum är att så fort någon skriver nåt inlägg som inte kör aktivt i RM serien så tas det hela tiden som negativ kritik och bör då således hålla tyst för allas skull, vet tyvärr många som inte vågar yttra sig här längre och jag tror inte att det är bra för sporten.

Under 08 och 09 så har jag bla utexaminerat ca 30 nya licenstagare i uddevalla, en del har slutat, några tränar mest och det som är lite tråkigt är att det inte är så många som vill tävla än.
Till nästa års säsong så kommer det att komma några härifrån som vill köra en del tävlingar.
Det som är mest poppis här på västkusten är Fiddyracing,vi har själva gått öve till detta då det är billigare än MM och minst lika roligt. MM har ännu inte tagit fart och dom som förr kom ifrån Göteborg med omnejd har inte dykt upp i år på träning, vet inte varför...

Om det inte blir mer MM åkare så kan det bli svårt att motivera deras berättigande i klubben framöver, tråkigt men sant, så älla som har en hojj titta in på träningarna framöver.

Mvh Jörgen

Bra jobbat jörgen.

Vi i kalmar har även vi provat i år med en Fiddy tävling.tyckte själv att det var en kanon tävling.alla hade skitkul och det var ett bra race..
Synd att ni inte kunne hålla en tävling i sommar men vi hoppas på nästa år att vi får komma till er..smiley.

Mvh Anders

Pappa till Fredrik k

www.unionracing.se
caper
Användare

Publicerat datum: 02-10-2009 00:36
Hej Anders,
Vi försökte komma till er i år men men..till nästa säsong så verkar det finnas åtminståne 5 härifrån som vill komma till er och köra Fiddy, jag själv inräknat.

Vi jobbar vidare på tävlingssakensmiley

Jörgen
Jonas A
Användare

Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 03-10-2009 04:35
caper skrev:
Hej Anders,
Vi försökte komma till er i år men men..till nästa säsong så verkar det finnas åtminståne 5 härifrån som vill komma till er och köra Fiddy, jag själv inräknat.

Vi jobbar vidare på tävlingssakensmiley

Jörgen

Dags att börja träna nu då Jörgen o alla andra...!

Som vi planerar i Kalmar så ser det ut som att det blir en STOR motorhelg i början av säsongen nästa år...!

Med bla Fiddy, Minimoto 70racing o kanske Supermoto...!

Mvh Jonas smiley

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 04-10-2009 00:23
Har faktiskt tränat Fiddy lite denna säsongen och till nästa ska det tävlas lite.
Eran stora motorhelg nästa säsong låter intressant, det ska vi nog kunna komma ner till.
Ska se till att det blr ett antal härifrån.

Jörgen
Sida 5 av 5 << < 2 3 4 5
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?