Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum December 16 2017 23:25:22
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 1 av 9 1 2 3 4 > >>
Författare SR Minimoto 2009
ryder
Administratör

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 17-07-2008 09:50
Tanken är att öppna denna tråd för synpunkter på vilka förändringar som vi förare ser bör göras i reglementet inför 2009. Alla vill veta förändringar tidigt, och det är hög tid att utvärdera årets reglemente och få in synpunkter inför nästa.

Ska vi gå vidare och följa mer enligt UEM reglementet? Ska Juniorer kunna köra utanför Sverige måste de idag ha luftkylda motorer. Seniorer 40cc kör std medan alla andra kör med trim och större förgasare. Antingen kommer man då med ”oprövade” grejer eller kör med vad man brukar och därmed hänger inte med. Visst är det fritt idag att köra i senior Open med 40cc trim… Den här frågan hänger mer ihop med möjligheter för svenska juniorer/seniorer att tävla utanför Sverige än själva svenska reglementet.

Ska vi inte ändra upplägget med 2st kvalificerings heat som ger startplats placering till finalen?
Jag tycker det borde vara, fri träning, tidskval 1, tidskval 2 (alla 10min).
Sedan två final heat som ger full poäng omgång till RM serie, dvs en dubbel vinnare kan köra ihop 2x25=50p på en helg. Startplats i finaler enligt bästa tid från tidskval 1 & 2

Strypbrickor Junior A & B, vad jag förstår har/kommer Italien att ändra från 9mm till 10mm i Jun-A och 14mm till 15mm i Jun-B. Detta har gjort att det inte längre går att beställa de ”gamla” med mindre hålen längre från Italien. Det har varit stora problem i Jun-A att få dessa motorer att gå bra med 9mm och 10mm är ett bra steg att få dessa att möjligen börja fungera.

Kom med mer synpunkter och förslag på SR Minimoto 2009.

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
Författare RE: SR Minimoto 2009
caper
Användare

Hemort: Trollhättan
Registrerad: 05.02.06
Publicerat datum: 17-07-2008 11:46
ryder skrev:
Tanken är att öppna denna tråd för synpunkter på vilka förändringar som vi förare ser bör göras i reglementet inför 2009. Alla vill veta förändringar tidigt, och det är hög tid att utvärdera årets reglemente och få in synpunkter inför nästa.

Ska vi gå vidare och följa mer enligt UEM reglementet? Ska Juniorer kunna köra utanför Sverige måste de idag ha luftkylda motorer. Seniorer 40cc kör std medan alla andra kör med trim och större förgasare. Antingen kommer man då med ”oprövade” grejer eller kör med vad man brukar och därmed hänger inte med. Visst är det fritt idag att köra i senior Open med 40cc trim… Den här frågan hänger mer ihop med möjligheter för svenska juniorer/seniorer att tävla utanför Sverige än själva svenska reglementet.

Ska vi inte ändra upplägget med 2st kvalificerings heat som ger startplats placering till finalen?
Sedan två final heat som ger full poäng omgång till RM serie, dvs en dubbel vinnare kan köra ihop 2x25=50p på en helg. Startplats i finaler enligt bästa tid från tidskval 1 & 2

Strypbrickor Junior A & B, vad jag förstår har/kommer Italien att ändra från 9mm till 10mm i Jun-A och 14mm till 15mm i Jun-B. Detta har gjort att det inte längre går att beställa de ”gamla” med mindre hålen längre från Italien. Det har varit stora problem i Jun-A att få dessa motorer att gå bra med 9mm och 10mm är ett bra steg att få dessa att möjligen börja fungera.

Kom med mer synpunkter och förslag på SR Minimoto 2009.

Hej Åke,
ifrån min personliga åsikt om det du skriver är att INTE röra reglementet, varför? jo.. reglementet som du refererar till är ett EM (europamästerskap)reglemente och inte ett Nationellt reglemente.
Som i alla andra motorsporter i sverige så finns det ett Nationellt
reglemente att köra efter och om man sen vill köra EM eller VM så finns det Internationella reglemente för detta.
Majoriteten i detta land kommer inte att köra internationellt utan hålla sig inom sveriges gränser och det är likadant i andra länder i europa.
Som i alla andra sporter så är det så att vill man köra internationeltt så anpassar man sig efter det som gäller där, exvis motorreglementet
osv.
Inom Kartingen( och andra grenar) så gäller andra motorer, däck osv vid EM och VM än vad som körs inom sverige, och det fungerar.
Ska vi ha ett UEM reglemente i sverige så ska du få se att kostnaderna och farterna kommer att gå upp rejält då det är fri trimmning i dom större klasserna och det kan en del inte avhålla sig ifrån, vilket kan vara förståligt.
Vi har nu ett bra fungerande regelverk så det bör man låta vara några år till så att sporten växer ännu mer i landet,och om det behövs ändringar så bör dom vara av mindre och enklare art.

När det gäller kvalificeringsuppläget så undrar jag varför du vill att det ska ändras? fungerar det inte bra tycker man ?
Grunden i upplägget kommer ursprunligen ifrån Kartingen i sverige som har haft detta i många år nu och fungerar mycket bra.
Iden med 2 kvalrace är att man ska ha en möjlighet att kunna förbättra sin position till Finalen.
Din ide tror jag skulle fungera bra den med, men varför ändra ett bra fungerande upplägg bara för att det ska likna ett EM upplägg?
Tror inte det är rätt väg att gå.

Vad gäller strypbrickor så kan jag väl hålla med att detta skulle inte vara en speciellt stor förändring och inte heller en stor kostnad för förare, dock så vet jag flera som inte har några problem alls med att få motorerna att fungera bra, mig själv inkluderad.
Att italien skaffar större diametrar skulle jag nog gissa på är att det finns"vissa" snabba juniorer med föräldrar som vill att det ska gå lite snabbare i "sin" klass , så brukar det vara i dom flesta sporter och då gäller det att ha en stark sektion som inte faller till föga och ändrar reglemente bara för att vissa vissa vill detta.

Som slutord vill jag säga att vi ska se till och ha ett reglemente som fungerar och ligger fast i minst 3 år perioder och som förararna tycker är rättvist och enkelt och som inte gör att sporten blir dyrare för varje förändring som görs, för då kommer vi inte lyckas med nyrekryteringen av juniorer i denna roliga sport.
Det viktiga i sverige är att vi har ett Nationellt fungerande Reglemente och inte ett internattionellt(dyrt).

Ps, hur många förare har under säg 3 år kört utomlands regelbundet?och hur många förare utomlands har vi haft på våra tävlingar i sverige(RM ex)?
kan inte ha varit många.

Mvh Jörgen Bock , vobblaracing.se
vobblaracing.se Skicka privat meddelande
Ekdahl
Användare

Hemort: Göteborg
Registrerad: 16.04.08
Publicerat datum: 17-07-2008 14:28
Angående fri trimning på Senior 40cc.

Det hade varit kul att köra med samma förutsättningar som Europeerna, men framför allt Danskarna om man kör "Öresund open" serien. Men man står lite kluven. Köra standard och alla har ungefär samma förutsättningar i Sverige.... jag gillar det upplägget. Eller fri trimining som blir dyrare och tiden den tar att hitta rätt inställningar, fila här och där, skicka motorer för trimning hit och dit, byta delar oftare, allt blir känsligare.

Det hade varit lite kul helt klart, men skulle jag få valet, hade jag valt att få köra med standard pga att jag tycker kostnaderna och mecktiden är på en rimlig nivå för mig. (Skulle fri trimining föras in så skulle jag troligtvis fortsätta ändå för det finns ju helt klart fördelar med detta också)
Skicka privat meddelande
marcus72
Användare

Hemort: Hedemora
Registrerad: 11.08.07
Publicerat datum: 17-07-2008 21:36
Aloha... min röst går till fri trim 40cc eller åtminstånde fri förgasare smiley
www.mttracing.se Skicka privat meddelande
ryder
Administratör

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 17-07-2008 23:05
Kanoon! fler måste ha ide/synpunkter..

Ang. Kvalheat vet jag att förare har struntat i att köra "meningslösa" heat i t.ex regn för att vara säker på att hojen fungerar i finalen även om man då får starta sist. Mitt förslag är från 2005 SR, dock kördes endast ett tidskval. Från 2006 gäller nuvarande 2 kval heat inför final.

Däcksvärmare, ska alla få möjlighet att använda dessa eller bara för Senior Open som idag?

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 18-07-2008 02:14
Om man vill trimma och ha så stor förgasare som möjligt så finns det redan en klass för detta, senior Open, så behöver man inte röra 40cc klassen.
Om alla dessa som vill trimma 40cc kör Open så kanske det kan bli lite liv i klassen igen.

Jörgen
caper
Användare

Publicerat datum: 18-07-2008 02:18
Glömde däckvärmare...
varför ska man ha detta, man får upp tempen på däcken under ett varv så det är ju bara en onödig kostnad,förutom att det är lite bling bling förstås.

Jörgen
Jonsson
Användare

Hemort: Helsingborg
Registrerad: 10.01.07
Publicerat datum: 18-07-2008 04:52
ryder skrev:

Det låter skitbra !
Öka på tiden bara.
Fri träning med öppen depå (60min) , tidskval 1 (15min) , tidskval 2 (15min)

Under kval får man kanske för sig att justera nått eller byta däck , tid måste finnas så att man hinner in i depå en sväng.

Dubbla finaler som i Superbike är en kanonidé !
Kvalidén är också bra.

2: Däckvärmare FRITT i alla klasser finns ingen anledning att förbjuda det.
Sen är det upp till var o en att avgöra om man behöver det eller ej.

Varför skulle vi inte få använda däckvärmare ?

Redigerat av Jonsson datum: 18-07-2008 04:57
jonsson_racing@hotmail.com Skicka privat meddelande
7an
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 18-07-2008 08:42
Däckvärmare är väl mer en säkerhetsfaktor än en ballhetsfaktor. Jag tycker inte man får upp full arbetstemp på däcken efter ett uppvärmingsvarv innan man radar upp sig för start, så med andra ord så är risken större för omkullkörningar precis i början av ett race.

I år har vi både haft danskar, ryssar och finnar som varit och kört hos oss. Vi hade ett EM i Danmark där några ställde upp och saknade knak i motorerna. Även om man ändrar reglerna så att det blir fritt och trimma så innebär det inte att man MÅSTE trimma.

Vi ska ha ett Nordiskt mästerskap där dom som vill kan mäta sig mot våra grannar, och ska man kunna hävda sig där så så är det 40cc trim som gäller.

Vi är det enda landet i norden som kör med std motorer idag.

Ang kostnad så behöver det inte bli så mycke x-tra pengar som det kostar. Tror att på det flesta motorer så räcker det med en ny cylle som man portar och leker lite med, om man absolut inte måste ha ut dom sista unsen av pulver.

Sen en sista liten tanke som funnits ett tag. Varför inte köra super pole..... Man får ett fritt varv där man får 1 chans att sätta så snabb tid som möjligt.... smiley

PS. Carper, varför måste du alltid referera till Karting? Låter nästa lite som "hemma på min gata i stan, där....."

/7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
minimartin15
Användare

Hemort: Västerås
Registrerad: 27.08.07
Publicerat datum: 18-07-2008 09:14
Varför ska vi ha andra relgler än vad dom andra grann länderna har.Jag tycker att vi ska följa dom andra.Det är valfritt att använda trimm eller inte.Jag håller med 7an. Men hemma på våran gata så. Hahaha.
Skicka privat meddelande
Filip RR
Användare

Hemort: Åstorp
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 18-07-2008 10:03
Meen, vad är det här för snack.
Inte ändra reglementet igen...
Finns ju redan en trimklass.
Vad är det för snack att "alla" andra har annat reglemente?
Vårat tekniska reglemente är utarbetat i samarbete med
våra nordiska grannar..?
Och tramset med 2 finaler har vi ju provat.
Det var ju alltid några som inte kunde komma på
alla tävlingar. De förlorade ju dubbla poäng.
Följdaktligen kunde man hoppa över resten av säsongen
för det fanns inte en möjlighet att komma ikapp.

Sen förstår jag inte snacket om det blir nog med om man får trimma...
Jag har en hel del erfarenhet av trim.
Det blir så mycket svårare att justera in grejjorna att det i slutändan
inte ger ett dugg.
Nä, likvärdiga maskiner till alla, håll ner kostnaderna eller kör i open.

//Filip

BMS -06
BZM 5-port
Skicka privat meddelande
BBmoto
Användare

Hemort: Rävlanda , långt ut på landet
Publicerat datum: 18-07-2008 11:59
Hej !
Jag håller med Filip fullständigt (för en gångs skull ).
Låt reglementet vara ! Beträffande trim finns open klassen och
vill man dansa med de stora elefanterna i europa så bygger
man sig en trimmotor då det absolut inte duger med att "fila lite i cylindern" som 7:an säger utan skall man få mer pulver än orginal så får man lämna bort motorn till en professionell motortrimmare då man annars lätt trimmar åt andra hållet.
Däckvärmare är en bra grej för att få upp tempen innan race , men är det inte det som är en del av tjusningen att en del vurpar i första kurvan innan de har fått temp i däcken ?
Däremot är det fritt att använda däckvärmare på träning för att minska däckslitage. (hur gör man då med tidskval ?).
Det låter roligt med 2 finalheat men som Filip säger : bommar man en tävling så bommar man egentligen 2. Om man får bryta i den ena finalen så kan man plocka poäng åtminstone i den andra kanske.

Mvh Leif
viglaren www.bbmoto.se Skicka privat meddelande
7an
Användare

Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 18-07-2008 14:43
BBmoto skrev:
Beträffande trim finns open klassen och
vill man dansa med de stora elefanterna i europa så bygger
man sig en trimmotor då det absolut inte duger med att "fila lite i cylindern" som 7:an säger utan skall man få mer pulver än orginal så får man lämna bort motorn till en professionell motortrimmare då man annars lätt trimmar åt andra hållet.

Mvh Leif

Du behövde inte ta det så ordagrannt, själv skulle jag aldrig klara av och porta en cylle/motor så att den går bättre. Min hoj skulle nog gå bättre bara jag la ner lite tid på och justera in min förgasare. Fast det är inte där problemet ligger för min del ändå. Hade nog kunnat köra värsta 50 kubikaren mot allas 40 std och ändå inte hamna bättre i resultatlistan för det... smiley

/7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing

Redigerat av 7an datum: 18-07-2008 14:46
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
Filip RR
Användare

Hemort: Åstorp
Publicerat datum: 18-07-2008 16:12
Oj, glömde helt bort det löjligaste av allt: däcksvärmare...
Den dagen vi INTE får köra uppvärmningsvarv börjar det bli lönt.
Absolut INTE för att man får upp arbetstemp i däcken
av ett sådant utan för att ett sådant kyler ner däcken igen!

Men visst ska vi gå ut med hojarna på startplattan kan det nog
vara lönt... Men inte tillräckligt för att jag ska köpa värmare iaf.

Har aldrig haft probs i förstaböj med PMT. Sava däremot.. smiley
Visst, jag är väl ingen stjärna men start-förstaböj är mitt starka kort.
Nää, sånt trams skrämmer bara bort folk från tävlandet.

/Filip

BMS -06
BZM 5-port
Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 18-07-2008 16:37
Kul med lite input ifrån olika personer, brasmiley

Min egen personliga erfarenhet och många andra med mig ifrån olika sporter där man "släpper" lite på reglementet och får det att gå lite snabbare, är att kostnaderna och farten ökar betydligt med följd av att dessa klasser har en otäck tendens att dö ut av sig själv på sikt.

7:an, att jag refererar till Kartingen så mycket som du tycker är lite underligt, beror nog mest på att jag håller på och jobbar inom UddevallaKK aktivt sen -92 och hållit på med MM med, det ena utesluter inte det andrasmiley min bakrund inom motorsporten började i Roadracingens "yamaha 350 klass" före Kartingen, vilken var en enhetsklass med fritt trim vilket drog upp kostnaderna med tiden.

MM kör ju på Kartingbanor och vi har ett likartat upplägg och Kartingsporten har funnits i bra många år nu och fungerar bra, en stor anledning till detta är ett fungerande reglemente som oftast är orört i 3års perioder, kontunuitet är ordet.

Min åsikt är som den varit under MM perioden att för MM sportens överlevnad på sikt så måste MM vara en helt egen gren utan inblandning ifrån andra klasser, annars så får vi inte in nya deltagare på sikt.

Mvh Jörgen Bock
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 18-07-2008 17:14
Börjar med ett kort inlägg.

open är till för dem som vill trimma + däckvärmare.

Däckvärmare är jag själv motståndare mot, inte så mycket på grund av priset på däckvärmarna men det drar med sig mycket. Vi har ingen el i våra depåer = alla måste ha elaggregat med sig = buller. Elaggregatet får inte plats i bilen = tranportbuss. Allt = mycket pengar.

Däremot måste vi ändra bullerreglerna. Som det är nu efterlevs de inte fullt ut, annat än på Lockarp, och nu börjar flera banor hotas av stängning. Jag föreslår en standardiserad mätmetod i depån så att det blir enkelt att mäta. Sen är det startförbud om man inte klarar kravet. Flera har pratat om metoden som användes på EM och vi ska göra en skiss på det och lägga ut. Det är en av de få förändringar av reglementet som jag ser som nödvändig, annars är det bara stavfel och meningsbyggnad som jag vill "rätta".

Så det var ett litet första inlägg från mig i detta ämne

Patrik M
Skicka privat meddelande
kent
Användare

Registrerad: 01.11.06
Publicerat datum: 19-07-2008 19:27
Nä, tycker det vore synd om vi tar bort dom klasser vi har nu. Känns som att man tvingar folk till att köpa dyra prylar. Finns redan en klass för dom med tid, pengar och kunskap. Tycker även att startfälten visar vad vi vill ha, många i vissa klasser och i vissa klasser anmäler sig nästan inga. Tror att många Danskar vill ha en klass som våra, lite meck, lite pengar men mycket åka.
Måste ge en stor Svensk flagga till svenskarna på EM tävlingen. Skitväder, meckande, ont i kroppen, snabba motståndare men inte det minsta sura miner. Full fart och glada miner. EM poäng till en 43åring! Inte dåligt.
Nä, nu drar vi till ett varm land.
Hoppas vi ses NM.
Kent Malmö.
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 21-07-2008 00:00
Jag håller med Filip o Leif i tidigare inlägg ovanför...

Håll nere kostnaden så kanske vi kan bli flera inom landets gränser, det fåtalet som vill söka sig ut internationellt har förmodligen också ekonomi nog att ha dubbla hojar och/eller motorer !

I första hand måste vi ha ett reglemente som passar oss i detta landet, dom som vill komma hit o köra får rätta sig efter vårat reglemente precis som vi får göra när vi vill köra utomlands.smiley

Dessutom som många har sagt innan så har vi ju en trimmklass...det är bara förarna som saknas...smiley

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 21-07-2008 00:05
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 21-07-2008 00:19
Hej Patrik M,
angående ljudmätningsförfarande så finns det redan en metod att använda och den finns i Svemos NT reglemente.
Där står står hur man går till väga och är mycket bra, det som ju inte kommit fram i debatten om ljudmätning är att denna gäller ALLA klasser under Svemos vingar, även MM, så jag förstår inte varför detta inte har gjorts förut?
Kanske det beror på missförstånd eller vad?

mvh Jörgen Bock
caper
Användare

Publicerat datum: 21-07-2008 00:44
Nt 13.4.1 - 13.4.1.4 för den som vill gå in och titta på svemo.

Jörgen Bock
Sida 1 av 9 1 2 3 4 > >>
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?