Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Januari 22 2018 05:22:37
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 2 av 9 < 1 2 3 4 5 > >>
Författare RE: SR Minimoto 2009
caper
Användare

Hemort: Trollhättan
Registrerad: 05.02.06
Publicerat datum: 21-07-2008 01:03
caper skrev:
Hej Patrik M,
angående ljudmätningsförfarande så finns det redan en metod att använda och den finns i Svemos NT reglemente.
Där står står hur man går till väga och är mycket bra, det som ju inte kommit fram i debatten om ljudmätning är att denna gäller ALLA klasser under Svemos vingar, även MM, så jag förstår inte varför detta inte har gjorts förut?
Kanske det beror på missförstånd eller vad?

mvh Jörgen Bock

Det som finns i MM reglementet specar inte upp hur man mäter mer än en "förbifartsmätning" det som vore bra är att veta höjd och ev avstånd till berört fordon.
Det skiljer avsevärt om man mäter 2m ifrån eller 7m, godkänd och ej godkänd.

Jörgen
vobblaracing.se Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 21-07-2008 14:50
Ljudmätningen enligt minimotons reglemente 2008 är inte tillräckligt tydligt för att det ska kunna efterlevas. Under EM i Danmark användes en fast rigg där minimotons ljud mättes snett bakom utblåset. Ser man på NT som har en liknande specifikation saknas där uppgift om drivning. I danmark mättes ljudet på ca 8000 rpm innan kopplingen tog på hojarna. Ska man föja NT ska vi mäta vid ett högre varvtal. Det som måste tas med i beräkningen är om bakhjulet ska vara i luften och driva vid mätning eller inte eftersom det bidrar till ljudet. Vi kan annars få en situation där förare ställer på kopplingen max innan mätning så att kedjeljudet inte kommer med.

Vad gäller Jörgens inlägg om licenser på en annan tråd så har Svemo ett system för i princip alla dicipliner att du ska ha genomgått en licenskurs med uppkörning innan du kan ansöka om licens, det gäller även engångslicens. Efter utbildning faxas intyget in till svemo och har det väl nått dem kan personen antingen betala in pengar och få ut sin licens eller lösa engångslicens på plats. Det finns flera examinatorer inom minimoton. I SMK Västerås har Åke Rydergren och jag rätt att hålla licenskurs och vi har även genomgått samtliga steg i funktionärsutbildningen. Utöver oss vet jag att Mike, Jocke Österberg och Björn Andersson är godkända, det kan finnas en hel hög till ute på klubbarna som inte jag känner till, så ta inte detta som en absolut sanning.

Patrik M
Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 22-07-2008 13:09
PatrikM skrev:
Ljudmätningen enligt minimotons reglemente 2008 är inte tillräckligt tydligt för att det ska kunna efterlevas. Under EM i Danmark användes en fast rigg där minimotons ljud mättes snett bakom utblåset. Ser man på NT som har en liknande specifikation saknas där uppgift om drivning. I danmark mättes ljudet på ca 8000 rpm innan kopplingen tog på hojarna. Ska man föja NT ska vi mäta vid ett högre varvtal. Det som måste tas med i beräkningen är om bakhjulet ska vara i luften och driva vid mätning eller inte eftersom det bidrar till ljudet. Vi kan annars få en situation där förare ställer på kopplingen max innan mätning så att kedjeljudet inte kommer med.

Vad gäller Jörgens inlägg om licenser på en annan tråd så har Svemo ett system för i princip alla dicipliner att du ska ha genomgått en licenskurs med uppkörning innan du kan ansöka om licens, det gäller även engångslicens. Efter utbildning faxas intyget in till svemo och har det väl nått dem kan personen antingen betala in pengar och få ut sin licens eller lösa engångslicens på plats. Det finns flera examinatorer inom minimoton. I SMK Västerås har Åke Rydergren och jag rätt att hålla licenskurs och vi har även genomgått samtliga steg i funktionärsutbildningen. Utöver oss vet jag att Mike, Jocke Österberg och Björn Andersson är godkända, det kan finnas en hel hög till ute på klubbarna som inte jag känner till, så ta inte detta som en absolut sanning.

Patrik M

Tack för svaret , alltid bra att det förtydligas lite.
Våra små hojjar skulle enligt "lathund,svemo" mätas vid 10 000rpm.
Jag gjorde faktiskt en mätning bara på kejerassel och ljudet var ej över 90 dbA så den bidrar inte speciellt för det totala ljudtycket.

Jörgen Bock
BosseN
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 22-07-2008 21:36
Hej allihop! smiley

Superbra att saker förtydligas i reglementet. Om det finns en enda möjlighet till "tolkning" av reglerna finns det alltid sätt att kringgå de tänkta effekterna. Höjd på mätutrustning samt utblåsets höjd från marken i förhållande till mätinstrument osv. Allt skall specas inkl. mätutrustning, och då menar jag endast 1 godkänt instrument. Då först har vi en regel som kan följas. Hur skall jag som förare annars kunna prova INNAN jag kommer till tävling för att ev. avvisas för att min testutrustning var felaktig. Nä då blir vi inte fler....

Sen skulle jag bara vilja säga en sak.... (å nu kommer debatten i gång... Eller?)
Mod. Standard! Vad var det för fel på det reglementet? Billigt i inköp, mindre slitage på däck osv. men framförallt endast ett munstycke!!!! Det var bara att åka. Inga problem. Gasen i bott!
Ser jag tillbaks på förra året och året innan så körde jag nog 3-4 gånger så mycke hoj när det var mod. standard. än förra året. Och i år??? Ja ni vet.... NADA. smiley
Jag har inte tid att mecka längre. Jag har ett jobb, båt och en lägenhet som kräver min tid. Skall jag va med å leka vill jag kunna ta hojen från garderoben och sticka till tex. Kalmar för en helg.

Så vad är ledordet i detta inlägg då? Jo! "Ju enklare desto bättre!"

Vänligen
//Bosse
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 10-08-2008 19:01
Jag har två saker som jag nog skulle vilja se skillnad på till kommande år.

Nr 1: En förutbestämd (rimlig) summa för anmälan till Rm tävling så det inte kan skilja så som det gjort i år beroende på vem som är arrangör !

Nr 2: Stryk Open klassen och inför Modifierad standard igen som instegs/eller alternativ klass för dom som vill !smiley

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
Författare RE: Håller med Jonas
hulth
Användare

Hemort: Kolbäck/Västmanland
Registrerad: 03.01.08
Publicerat datum: 10-08-2008 20:01
Om att Avgifterna borde vara lika på alla tävlingar inom samma serie. Många kanske tycker att det inte spelar någon roll med en hundring hit eller dit.

Tycker även att det är lite drygt det har med att inget är klart med tävlingarna förrän veckan innan.

Och att annmälnings tiden går ut bara ett par dagar innan tävling. Sätt sista datum minst 2veckor innan och ska någon efter anmäla sig så dubbla avgiften. Då finns det kanske tid för att kanske lägga ut en start lista dagarna innan.

Sen har vi det här med regler.
Hur många hojar har rivits på tävlingarna för kontroll av Svemo?? 2 vad jag vet.

Det står att vi ska köra på miljö soppa. Hur många gör det?? Inte vet jag om det är någon skillnad, men om står det i boken så ska väl alla göra det.
www.robin-race.zoomin.se Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 10-08-2008 23:10
hulth skrev:
Om att Avgifterna borde vara lika på alla tävlingar inom samma serie. Många kanske tycker att det inte spelar någon roll med en hundring hit eller dit.

Tycker även att det är lite drygt det har med att inget är klart med tävlingarna förrän veckan innan.

Och att annmälnings tiden går ut bara ett par dagar innan tävling. Sätt sista datum minst 2veckor innan och ska någon efter anmäla sig så dubbla avgiften. Då finns det kanske tid för att kanske lägga ut en start lista dagarna innan.

Sen har vi det här med regler.
Hur många hojar har rivits på tävlingarna för kontroll av Svemo?? 2 vad jag vet.

Det står att vi ska köra på miljö soppa. Hur många gör det?? Inte vet jag om det är någon skillnad, men om står det i boken så ska väl alla göra det.

Hej,
angående avgifter så kan det vara en bra ide med anmälningsavgift för hela serien i förväg men vem ska administrera detta? tåls att tänka på .
Alla arrangörer har olika kostnader på sina anläggningar så det är dom som faktiskt bestämmer vad det ska kosta,inte förare.

I Uddevalla så ingick el för hela helgen fredag - söndag i priset,trots detta så blev det lite dyrare för oss då en elcentral "försvann" på söndagen innan vi plockade ihop elen, tråkigt men sånt kan hända.

Att RM i Uddevalla blev klart sent beror bla på olika tillstånd som blev behandlade och klara sent, vi hade tänkt flytta fram tävlingen några veckor men vi fick många påtryckningar ifrån förare som ville ha den helgen så då körde vi på.

Vi trodde nog att fler förare skulle dyka upp men det blev en bra tillställning ändå.
Jag fick höra att många "avvaktar"vädret in i sista stund och sen så tar man en ev efteranmälan för lite högre pris om man kommer alls.
Det här sättet är ett bekymmer för klubbarna då det blir problem med planering av prisinköp,hur många kommer? , transpondrar tillgängliga?
vilka klasser kan komas att strykas osv.detta tänker nog många inte på.

I Uddevalla så kollades alla juniorers strypningar och 2 motorer revs i
Junior B, i övriga klsser så uppkom det ingen anledning att riva motorer.
Det är inte svemo som kollar motorer utan det är arrangörsklubben som ser till att reglerna efterlevs.

Kolla bränsle är inte så lätt att göra , ett inskickat test kostar ca 5000:- och om testet är positivt så betalar den förare som testet tillhör,tyvärr så är det klubben som ligger ute med dessa pengar till resultatet är klart, är det negativt så är kostnaden klubbens.

Mvh Jörgen Bock ,UKK
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 11-08-2008 10:10
caper skrev:Hej,
angående avgifter så kan det vara en bra ide med anmälningsavgift för hela serien i förväg men vem ska administrera detta? tåls att tänka på .
Alla arrangörer har olika kostnader på sina anläggningar så det är dom som faktiskt bestämmer vad det ska kosta,inte förare.

Detta var inte vad jag menade med avgiften, varje arrangör ska naturligtvis fortsätta att ta in "sina" pengar, men summan ska vara reglerad i reglementet.

Att sedan säga att varje arrangör avgör priset för sin tävling tycker jag är helt fel, om det exempelvis finns en summa bestämd på 300:- och en arrangör fixar tillgång till el så ska det ligga som ett tillägg för den som i så fall vill ha el, precis som det gör för eventuell transponder !

Rivs en motor av arrangören så anser i alla fall jag att man ska ersätta med en summa som motsvarar en packningssats om inget otillåtet hittas.

Angående bränslet så vet jag inte varför reglen finns överhuvud taget,om syftet anses vara miljön så skulle vi inte tillåta elverk som står o går eller att folk åker 40-50 mil enkel resa till tävlingarna !

Detta med efteranmälningar är helt klart ett problem som arrangör...

www.KMKRR.se
Filip RR
Användare

Hemort: Åstorp
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 11-08-2008 11:25
Det här med att el ingår är ju bara blaj. Jag betalade ju
2 startvgifter. Jonas L 3...
Tobbe och Linus campade ihop osv.

BMS -06
BZM 5-port
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 11-08-2008 12:53
Angående startavgifter har det generellt varit svårt att få enhetligt belopp. Det är enkelt när arrangören själv svarar för banan som exempelvis vi gör i Västerås men när vi inte får ihop arrangemang eller då arrangörerna helt plötsligt backar ur så måste vi från sektionen försöka "ragga" möjliga banor att hålla tävlingar på. Ofta får vi då betala för banan vilket gör att alla kalkyler spricker. Blir det ett max-belopp inskrivet måste vi nog acceptera att det beloppet blir högt om vi ska få åka på fler banor.

Sen är det generellt ett jätteproblem att vi inte får ut inbjudan. Här är det en ovana från arrangörerna där man tror att det är Svemo som är arrangör och inte klubben. Det är ofta enkelt att säga ja på våren men när arrangemanget närmar sig har man ingen organisation/inga funktionärer och då tar ofta Åke eller jag på oss att ändå rodda ihop allt = allt blir sent. Problemet är egentligen övergående då fler och fler klubbar och personer tar arrangemang. Det är oftast bara första gången en klubb arrangerar som det är lite osäkert sen blir alla bättre och bättre, det är bara se på mängden tävlingar i år jämfört med för några år sedan.

Kravet på alkylat satt ur miljöperspektiv. vi har nu flera banor som vi inte längre får ha vanlig soppa på eller som hotas av stängning av miljöskäl. Här måste vi föregå med gott exempel om vi ska vara kvar som sport; Miljömatta, bullerkontroll, miljösoppa, avfallshantering är fyra områden som bidrar till om vi får fortsätta eller ej. Kolla vad som hände i Belgien! över 150 banor stängdes av miljöskäl. Jag har kontaktat Aspen för att få en lathund för hur miljösoppa ska testas och jag hoppas att vi under de tävlingar som är kvar ska kunna ta ut bränsleprov på samtliga. Om inte så finns alternativet från nästa år att ingen får ha fyllda bränsletankar när man rullar ut på lineup och att tanking sker från klubben.

Angående rivning så har vi funktionärbrist. I Uddevalla fanns en organisation och vi valde då att riva ett par stycken för kontroll. I samtliga tävlingar har vi dessutom kollat brickor på juniorerna. Sen hoppas jag att vi i framtiden kan riva mellan 4-10 motorer/år. Dels vet alla att man kan åka dit men resultatet hittills är framförallt att snacket i depån om prylar hit eller dit, tystnar.

Patrik M
Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 11-08-2008 23:59
Jonas A skrev:
caper skrev:Hej,

Detta var inte vad jag menade med avgiften, varje arrangör ska naturligtvis fortsätta att ta in "sina" pengar, men summan ska vara reglerad i reglementet.
(vem ska bestämma denna reglerade summa?svemo?dom vet inget om vad klubbarna har för kostnader på sina anlägningar.)

Att sedan säga att varje arrangör avgör priset för sin tävling tycker jag är helt fel, om det exempelvis finns en summa bestämd på 300:- och en arrangör fixar tillgång till el så ska det ligga som ett tillägg för den som i så fall vill ha el, precis som det gör för eventuell transponder !
(Det är alltid arrangören som ska sätta priset på avgiften för sin bana,om man sen har ett pris på exvis anmälan till RM serien ex 5 race för 1500:- så är det en avgift som tillkommer, så
fungerar det i dom flesta mästerskapsserier

Rivs en motor av arrangören så anser i alla fall jag att man ska ersätta med en summa som motsvarar en packningssats om inget otillåtet hittas.
det ingår i tävlandets regler att man är medveten om att rivning kan komma att ske av motorer och då ska arragerande klubb
inte behöva stå för denna kostnad då det skulle kunna bli rätt stor kostnad om man bestämmer sig för att riva säg 20 motorer a 50:-.
om klubben ska ta dessa kostnader så blir nog resultatet att inga motorer rivs och var står vi då?

Angående bränslet så vet jag inte varför reglen finns överhuvud taget,om syftet anses vara miljön så skulle vi inte tillåta elverk som står o går eller att folk åker 40-50 mil enkel resa till tävlingarna !
Låter som ett lite konstigt resonemang ,då vore det bästa att lägga ner motorsport överhuvudtaget, eller..?det finns väl inget hinder att försöka vara lite mer miljövänlig genom att använda ett bättre bränsle om det nu finns menar jag,och om man nu åker 40 mil så kanska man kan åka några ihop så sparar man miljön en del.

Detta med efteranmälningar är helt klart ett problem som arrangör...

Mvh Jörgen
caper
Användare

Publicerat datum: 12-08-2008 00:10
Filip RR skrev:

Var det för dyrt med 50:-/pers för elen hela helgen,du var ju den som var bland dom snabbare att vilja ha elen klar,lika snabb som du är på banansmiley

350:- för Racet är väl en rimlig summa,och då som jag skrivit i tidigare inlägg så gjorde vi ingen vinst på elen pga det som hände.
Organisationen bestod av 17 personer som alla ska ha frukost och mat ,domar och tävligsledaravgifter så det kostar en del att arrangera en tävling.

Mvh Jörgen
BBmoto
Användare

Hemort: Rävlanda , långt ut på landet
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 12-08-2008 02:02
Min syn på den sista diskussionen är följande :
Jag betalar gärna de summor vi hittills har betalt för en tävling !
Om det dessutom ingår tillgång till el är jag mer än tacksam för detta
då det underlättar livet betydligt.
Att riva motorer är något som bör göras ifall man misstänker att något inte står rätt till eller att någon hoj går för bra, samt att detta är något alla måste vara beredda på att få göra förr eller senare eller flera gånger t.om.
(givetvis utan ersättning).
Att använda ett miljövänligt bränsle när det finns är en självklarhet !
Att akylat soppan dessutom har högre och jämnare kvalite än handelsbensin gör ju inte valet svårare direkt ! Akylatbensinen sotar dessutom inte ned motorn ett dugg vilket bara det är ett tillräckligt argument för att använda den även på träning.

Mvh Leif, BBmoto
viglaren www.bbmoto.se Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 12-08-2008 10:03
För att förklara mig angående miljösoppan så är det så att en del av dom som förespråkar detta inte ens har ett uppsamlingskärl på anläggningen utan säger "slå det i gräset"...då kan vi ju börja snacka miljö !

Detta är ett av skälen som gör att jag har svårt att se det realistiska i diskussionen och att ta det på allvar...smiley

Angående elen så tycker jag absolut också att den har sitt givna värde, men man kanske ska kunna välja om man vill betala för el på en eller flera personer i samma boende.

Sen ska jag kanske också klargöra att jag inte drog igång denna diskussionen för att klaga o gnälla utan mera för att kanske få reglementet justerat till något som är mera likt det vi klarar att efterleva !

Jag tror att vi ska tänka till en gång extra innan vi gör reglementet o sporten för komplicerad, självklart måste det finnas regler o ordning o reda...men ju enklare desto bättre som exempelvis Bosse skriver ovanför i tråden, dom flesta av oss som kör vill ha kul, blir allting för dyrt o krångligt så är det inte längre lika kul o vad händer då ?

Gissningsvis så kör hälfen av oss för möjligheten att träffas o ha kul, kunna grilla lite på kvällen o snacka lite skit osv....därför tror jag att vi ska vara rädda om det vi har o inte göra det för mycket större än vad det egentligen är !smiley

Mvh Jonas

www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 12-08-2008 13:19
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 12-08-2008 17:01
caper skrev:
Filip RR skrev:

Var det för dyrt med 50:-/pers för elen hela helgen,du var ju den som var bland dom snabbare att vilja ha elen klar,lika snabb som du är på banansmiley

350:- för Racet är väl en rimlig summa,och då som jag skrivit i tidigare inlägg så gjorde vi ingen vinst på elen pga det som hände.
Organisationen bestod av 17 personer som alla ska ha frukost och mat ,domar och tävligsledaravgifter så det kostar en del att arrangera en tävling.

Mvh Jörgen

Att man får betala för elen tycker jag är ok.men det´ska vara en avgift per ekipag inte 50 kr för varje förare.tänk att det finns 2 till 4 förare i varje husvagn..det blir dyrt tycker jag..4x50 = 200 kr ...

Detta att man ska riva hojar är helt ok tycker jag.MEN då ska dom som besiktar motorn verkligen veta vad dom ska titta på och ha den kundskap som krävs för att veta hur det ser ut i en motor..detta var inte klart i helgen...mycket dålig kunskap om blata motor...tyvärr...
Nu fick även jag se hur motorn såg ut....hojen var ju ny.så jag har inte haft någon anledning att riva den..den går ju som ett skott...DET ÄR JU EN BLATA.....smileysmiley

Tycker att det borde finnas och det står även i vårt fina reglemente att det ska finnas en sjukvårdare när vi kör rm tävlingar.så var inte fallet i uddevalla....Inte vad jag vet så fanns det ingen.....smiley

Mvh Anders Ksmiley
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 13-08-2008 11:13
anders k skrev:
caper skrev:
Filip RR skrev:

Mvh Jörgen

Att man får betala för elen tycker jag är ok.men det´ska vara en avgift per ekipag inte 50 kr för varje förare.tänk att det finns 2 till 4 förare i varje husvagn..det blir dyrt tycker jag..4x50 = 200 kr ...

Detta att man ska riva hojar är helt ok tycker jag.MEN då ska dom som besiktar motorn verkligen veta vad dom ska titta på och ha den kundskap som krävs för att veta hur det ser ut i en motor..detta var inte klart i helgen...mycket dålig kunskap om blata motor...tyvärr...
Nu fick även jag se hur motorn såg ut....hojen var ju ny.så jag har inte haft någon anledning att riva den..den går ju som ett skott...DET ÄR JU EN BLATA.....smileysmiley

Tycker att det borde finnas och det står även i vårt fina reglemente att det ska finnas en sjukvårdare när vi kör rm tävlingar.så var inte fallet i uddevalla....Inte vad jag vet så fanns det ingen.....smiley

Mvh Anders Ksmiley

Hej,
om 4 förare i en familj ska betala enbart 50:- och 1 förare i en annan familj ska betala 50:- så sponsrar ju den ensamma föraren den andra familjensmiley
En lösning är ju att inte ha tillgång till el, lite synd.
Problemet har varit och kommer att vara så att en del betalar för el och sen kommer det andra och kopplar in sig hos denne utan att betala för sig, tyvärr så sker detta.
Allt är upp till diskussion, det är ju bara bra.

När det gäller att ha kunskap om motorer vid rivning så ska man ha detta, att man skriver så som ovan i inlägget visar att vederbörande inte själv har en kunskap om ämnet.
Varför vi river motorer är för att bla kolla upp så att motorn inte är bearbetad på något sätt vilket reglementet föreskriver och som jag har kunskap om.

När det gäller sjukvård så fanns det en person på plats som var sjukvårdskunnig,han var ute på banan bla vid ett tillbud.
Om man som förare är osäker så bör man fråga någon ansvarig om detta ,vilket inte kom till min kännedom.

Normalt när vi har tävlingar i UKK så har vi ambulans på plats men nu blev det lite ont om tid och dessutom för lite deltagare för att ha en ambulans på plats, kostar mellan 4000:- och 10000:- vilket gör att det blir dyrt.
Vet att andra klubbar runt om i landet har samma problem med högre och högre priser på ambulans/sjukvård.

Mvh Jörgen

Ps ,det är bra att det kommer in synpunkter på vår härliga sport ,det är detta som driver oss framåt.
ryder
Administratör

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 13-08-2008 14:11
Kommentar till startavg; så är det väldigt lågt pris idag, där ersättningar till funktionärer är i regel 0:-. Sedan varierar kostnaderna väldigt för arrangörer. Vissa måste hyra allt från tidtagnings system, bana, sjukvård m.m. En bana kan kosta upp till 7000:- / dag!
När det gäller Ambulans, så har kartingen krav att det ska finnas på plats. När Västerås kör Kart-race kostar detta ca 16000:- för en helg. Start avg. för MKR är 400:- men så kommer det ca 250 förare med minst 1-2 pers och då har man ca 750 pers att få in ytterligare pengar ifrån när det gäller Kiosk, mat osv.
Jag hoppas att Ambulans inte kommer att bli krav, när man i Västerås med flera banor kan få fram en bil på ca 2 minuter. skulle det bli krav måste då startavg höjas med minst 400:- bara för att täcka in denna extra kostnad.

Avslutningsvis, så tycks ingen arrangör försöka att "göra pengar" på minimoto eftersom nivåerna idag är satta på en sådan nivå att knappt ha täckning för kostnaderna. Problemet är snarare den att arrangera en icke RM deltävling är tuffare när förare förväntar sig lägre startavg när faktiska kostnaderna är identiska, samt risken att få färre deltagare i tävlingen med risk att arrangör kan riskera att gå back ekonomiskt. (Så många deltagare, skulle kunna ge lägre startavg. enkel mattematik)

Därför är det viktigt att vi förare gör våran del och försöker att komma och köra även på dessa tävlingar.

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik

Redigerat av ryder datum: 13-08-2008 14:13
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 14-08-2008 08:54
caper skrev:
anders k skrev:
caper skrev:
Filip RR skrev:

Mvh Jörgen

Mvh Anders Ksmiley

Hej,
om 4 förare i en familj ska betala enbart 50:- och 1 förare i en annan familj ska betala 50:- så sponsrar ju den ensamma föraren den andra familjensmiley
Problemet har varit och kommer att vara så att en del betalar för el och sen kommer det andra och kopplar in sig hos denne utan att betala för sig, tyvärr så sker detta.

När det gäller att ha kunskap om motorer vid rivning så ska man ha detta, att man skriver så som ovan i inlägget visar att vederbörande inte själv har en kunskap om ämnet.
Varför vi river motorer är för att bla kolla upp så att motorn inte är bearbetad på något sätt vilket reglementet föreskriver och som jag har kunskap om.

När det gäller sjukvård så fanns det en person på plats som var sjukvårdskunnig,han var ute på banan bla vid ett tillbud.
Om man som förare är osäker så bör man fråga någon ansvarig om detta ,vilket inte kom till min kännedom.

Normalt när vi har tävlingar i UKK så har vi ambulans på plats men nu blev det lite ont om tid och dessutom för lite deltagare för att ha en ambulans på plats, kostar mellan 4000:- och 10000:- vilket gör att det blir dyrt.
Vet att andra klubbar runt om i landet har samma problem med högre och högre priser på ambulans/sjukvård.

Mvh Jörgen

Ps ,det är bra att det kommer in synpunkter på vår härliga sport ,det är detta som driver oss framåt.

SVAR.....

1.när det gäller disk om elen så har du missat helt poängen med denna diskution...POÄNGEN var att det ska vara ett tillägg till anmälan...tycker det är för jävligt om det nu är så att det är någon som har stulit en terminal av er...skitdålig av den som gjort det...

2.när det gäller om jag har kunskap om motorer eller inte så har du helt fel..ta reda på fakta innan du dömer folk.

3.vid första förar mötet innan tävlingen kom igång så var det ingen info om vem som var sjukvårdare....
och vid några insidenter så såg man ingen sjukvårdare....

MVH ANDERS
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 14-08-2008 22:51
anders k skrev:
caper skrev:
anders k skrev:
caper skrev:
Filip RR skrev:

Mvh Jörgen

Mvh Anders Ksmiley

Hej,

Mvh Jörgen

SVAR.....

1.när det gäller disk om elen så har du missat helt poängen med denna diskution...POÄNGEN var att det ska vara ett tillägg till anmälan...tycker det är för jävligt om det nu är så att det är någon som har stulit en terminal av er...skitdålig av den som gjort det...

2.när det gäller om jag har kunskap om motorer eller inte så har du helt fel..ta reda på fakta innan du dömer folk.

3.vid första förar mötet innan tävlingen kom igång så var det ingen info om vem som var sjukvårdare....
och vid några insidenter så såg man ingen sjukvårdare....

MVH ANDERS

Hej igen,

1.Angående elen så kan ditt förslag vara en bra ide, ska ha det i åtanke till nästa gång.

2. Jag tolkade det som så att du kritiserade teknikerna som kollade hojjarna, strypningarna bla.
Rivningen av motorerna övervakade jag själv och jag vet hur en orörd motor ska se ut inuti, känner till dom flesta knep som finns då jag varit tekniker i karting ett antal år och sett det mesta. det som jag tittade på var så att cylinder och vevhus var obearbetat.
Blata motorerna såg väldigt fina ut inuti med fina gjutningar i vevhus och cylinder och inga tecken på bearbetning kunde synas.

3. det var ingen upplysning om detta på förarmötet vilket vi kanske skulle tagit upp, men varför frågade ingen om detta kan man undra?
På dom flesta tävlingar som jag varit på så har det ej tagits upp på förarmötet vilket kanske är bra att göra.
Vet ej hur det har varit på tidigare RM i år dock.
När det gäller tävlingsdagen så är det Tävlingsledningen som bestämmer när och om det ska ut sjukvårdspersonal vid en incident INTE någon annan, exvis publik.
Det blir lätt en panikreaktion ifrån anhöriga så fort det händer något ute på banan vilket är förståligt.

Mvh Jörgen
BosseN
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 15-08-2008 08:04
Förlåt, men jag trodde denna tråd handlade om nästa års reglemente, inte om vad som hänt på tävlingar i år.
"Tanken är att öppna denna tråd för synpunkter på vilka förändringar som vi förare ser bör göras i reglementet inför 2009"

Klart att man skall vara "rädd" för en klyvning. Annars är det fri trimning. Men man måste veta vad man skall titta efter, annars är det onödigt.

Startavgift och el är inget som skall regleras i ett tekniskt reglemente om vi skall få klubbar att överleva. För det är vad statavgift, intäkter från el och kafeteria handlar om. Det finns ingen förening som kan fungera utan inkomst.
Så tillbaks till ämnet eller starta en ny tråd.

Tycker att det är ett mycket bra initiativ av Åke att börja denna diskussion redan nu så vi kan få ett nytt reglemente (eller ej) så snabbt som möjligt.

Vänligen
//Bosse
Skicka privat meddelande
Sida 2 av 9 < 1 2 3 4 5 > >>
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.