Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Januari 22 2018 05:10:06
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 3 av 9 < 1 2 3 4 5 6 > >>
Författare RE: SR Minimoto 2009
mats
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 23.09.07
Publicerat datum: 18-08-2008 15:00
jag tycker man ska sattsa på mer körtid på en dag.
i uddevalla fick junior a köra 3 varv i sina heat vilket jag tycker är ganska klent för den summa pengar som jag betalade för grabben. ställ det i relation till lördagens körtid kontra pengar. Jag röstar för mer körning när man ändå är där.smiley

honda forever
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
caper
Användare

Hemort: Trollhättan
Registrerad: 05.02.06
Publicerat datum: 19-08-2008 00:41
mats skrev:
jag tycker man ska sattsa på mer körtid på en dag.
i uddevalla fick junior a köra 3 varv i sina heat vilket jag tycker är ganska klent för den summa pengar som jag betalade för grabben. ställ det i relation till lördagens körtid kontra pengar. Jag röstar för mer körning när man ändå är där.smiley

Hej,
i Uddevalla är banan 1084m lång ,bland den längsta i landet,och i heaten så betömde man att det var lagom med 3 varv ,sen i finalen så var det betydligt mer varv.

Du glömde att räkna med det extra träningspasset tidigare på dagen ,så totalt var det nog det längsta RM:et som körts hittilssmiley

Mvh Jörgen
vobblaracing.se Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 19-08-2008 01:25
Caper skrev:
så totalt var det nog det längsta RM:et som körts hittilssmiley

Hur ska någon som bara varit på sin egna Rm tävling kunna veta det?

På Lördagsträningen slog man ju ihop träningen för + och - 75 men istället för att köra dom tillsammans på en kvart så la man dom tillsammans på en halvtimme...hade dom fått en kvart tillsammans så hade alla fått flera pass o mera träning när dagen var slut även juniorerna !

Men som sagt, tråden var ju till för förbättringar till nästa års reglemente...

Bosse skrev:
"Ju enklare desto bättre!"

Gissningsvis så kör hälfen av oss för möjligheten att träffas o ha kul, kunna grilla lite på kvällen o snacka lite skit osv....därför tror jag att vi ska vara rädda om det vi har o inte göra det för mycket större än vad det egentligen är !

Jag tror fortfarande att vi måste bli flera och att det är där vi ska lägga krutet, dom felen o bristerna som eventuellt finns är det lilla problemet !

/Jonas

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 19-08-2008 01:33
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 20-08-2008 00:31
Jonas A skrev:
Caper skrev:
så totalt var det nog det längsta RM:et som körts hittilssmiley

Hur ska någon som bara varit på sin egna Rm tävling kunna veta det?

i år så har jag inte varit på något mer RM än det som jag arrangerade i uddevalla, men jag har varit med på 95% av alla RM sen starten så nog har jag en rätt så bra uppfattning om banorna vi kört på hittilssmiley

På Lördagsträningen slog man ju ihop träningen för + och - 75 men istället för att köra dom tillsammans på en kvart så la man dom tillsammans på en halvtimme...hade dom fått en kvart tillsammans så hade alla fått flera pass o mera träning när dagen var slut även juniorerna !
Att klasserna slogs ihop var på förarnas egna begäran,så då gjorde vi detta för att tillmötesgå denna önskan,eftersom dom låg efter varandra så blir passet 30 min långt.
ALLA klasser fick på Lördagens fria träning 6 träningspass vilket är 1 1/2 timmes körning, räcker inte det?smiley, dom flesta jag pratade med var rejält trötta efter träningen.
Varför ska -75 och +75 ha mindre körtid än dom andra klasserna om man slår ihop dom på deras egna begäran?låter lite konstigt tycker jag.
Lördagsträningen är en helt vanlig träningsdag och ingår inte i RM.
Dom flesta klubbarna försöker ha lördagen som en fri träning som en extra bonus. det var inte många år sen som RM:et kördes på en dag
och då var det 1 10min träning, 1 10 min tidskörning ,3 finalrace, totalkörtid ca 50min.
Idag är det mer körtid ca 60 min + lördagens 90 min = nästan 2 timmars körtid i Uddevalla ,liknande på andra banor där med

Mvh Jörgen .

Men som sagt, tråden var ju till för förbättringar till nästa års reglemente...

Bosse skrev:
"Ju enklare desto bättre!"

Gissningsvis så kör hälfen av oss för möjligheten att träffas o ha kul, kunna grilla lite på kvällen o snacka lite skit osv....därför tror jag att vi ska vara rädda om det vi har o inte göra det för mycket större än vad det egentligen är !

Jag tror fortfarande att vi måste bli flera och att det är där vi ska lägga krutet, dom felen o bristerna som eventuellt finns är det lilla problemet !

/Jonas
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 20-08-2008 22:01
Satte mig o läste igenom denna tråden, o innan det blev knasiga diskussioner som inte riktigt rör reglementet så var det en hel del intressanta inlägg...

Så vad är det som gäller nästa år ?

Vad är värdefullt för oss som kör ?

Att vi blir fler ?

Att vi får trimma mera ?

Att vi fortsätter hålla kostnaderna på en rimlig nivå ?

Att vi rättar oss efter hur andra har sina reglementen eller att vi har något som passar oss ?

www.KMKRR.se
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 20-08-2008 23:25
Kollade också tillbaka i tråden "säsongen 2007 en utvärdering "....den är också lite nyttig att titta tillbaka på så ser man en del vad folk tycker/tyckte...om reglemete och förändringar !smiley

www.KMKRR.se
Parkos
Användare

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 12.03.06
Publicerat datum: 21-08-2008 00:54
Personligen tycker jag nog att det viktigaste för sporten minimoto är att vi blir fler utövare och fler förare som kör tävlingar regelbundet. Hur vi kommer dit är en annan fråga.

Något man kanske bör tänka lite mer på inför nästa år är att kanske marknadsföra RM-deltävlingarna till varje stad man kommer för att dra mer publik och uppmärksamhet till sig då detta fortfarande är en rätt liten sport i detta land. Att göra detta är väl å andra sidan lättare sagt än gjort också. Men något man kanske skulle kunna fundera över är väl att kanske att skicka insändare till lokaltidningar samt affischera inför tävling. Tar lite tid att fixa kanske, men jag tror det skulle kunna ge en liten effekt iaf. Å andra sidan är det väl inget som har med reglementet att göra.

Något man kanske bör fundera på tycker jag själv som förare om kvalheaten som vi har nu är speciellt värdefulla? Och om det inte vore bättre som folk tidigare nämnt som t.ex i Superbiken, köra två Race med poäng i under samma helg/dag. Argumentet att det gör det skulle få mindre förare att engagera sig i RM-serien tycker jag verkar lite tveksamt. Handlar väl snarare om hur man själv vill statsa. Vill man vinna och komma långt kör man ju varje race oavsett. Är man ute efter att bara ha kul och tävla lite så spelar det lite mindre roll. Hänger väl som sagt mer på ambitionen. Just nu behövs ju varje förare till varje race i stort sett. Och ju fler av oss som det finns på varje race desto bättre.
Just nu är ju kvalheaten mest en testa på del av dagen, känna av de andra förarna mera och testa omkörningsspår. Med antalet utövare som vi har nu känns det inte speciellt mycket till kval som sådant. Det är ju inte direkt någon jättestor skillnad att starta sexa eller ha pole liksom.

// Per
[ #47 | Minimoto Senior Open | MiniGP 15 ]
[ Rydergren Racing | www.ryder-racing.com | 021 - 490 51 40 ]

Redigerat av Parkos datum: 21-08-2008 01:03
per_ryder@hotmail.com www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
ryder
Administratör

Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 03-09-2008 10:31
Jag skulle vilja lyfta fram iden med att ändra tävlings upplägg för RM deltävlingar från endagars tävling med 1 final till en 2 dagars tävling med ett race lördag och ett race söndag och båda räknas separat. Idag gör de flesta arrangörer lördagen som extra tränings dag mot avgift men det är inget krav. Som jag på pekat i tidigare inlägg om ”meningslösa” kval heat, när ändå alla som vill köra får plats i finalen, ser jag hellre att dessa ersätts med 10min tränings tid. Genom detta kunde man köra längre träning/tävling under lördagen medan söndagen skulle kunna avslutas tidigare.
Förslag på nytt upplägg.

Lördag; 4x tränings 10min, 1x tidskval 10min, Final (tävlings distans enligt reglemente)
Söndag; 1x träning 10min, 1x tidskval 10min, Final (tävlings distans enligt reglemente).

Eftersom man kört en hel del under lördagen behövs mindre träning under söndag och tävlingen kan därmed avslutas tidigare. Fördel med detta upplägg är om man t.ex. kör sönder under lördag kan man reparera och köra söndags tävlingen och ”rädda” poäng. Resonemanget att förlora för mycket poäng om man inte kör en tävling, tycker jag inte håller eftersom man procentuellt förlorar lika mycket dvs. 20 %, alltså ingen skillnad om man kör om 125 respektive 250 poäng, förutom om någon förare som kommer till tävling och inte tar målflag faktiskt får en chans till att ta poäng på söndagen.
Kostnads mässigt när det gäller start avgift som idag ofta varit (träning lördag 150kr tävling 350kr =500kr) skulle förmodligen gå att hålla till ca 500kr. Det är ändå resor till/från tävling som kostar de stora pengarna i sammanhanget förutom delar till hojen.

(edit: passa på och tycktill har startat en omröstning på portalen)

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik

Redigerat av ryder datum: 03-09-2008 10:46
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
marcus72
Användare

Hemort: Hedemora
Registrerad: 11.08.07
Publicerat datum: 03-09-2008 12:49
Jag skulle rösta för 2 tidsträningar + det antal fria träningar som tiden räcker till + final race på lördag med samma upplägg på söndag.
Detta p.g.a. att det är inte är säkert att alla har möjlighet att deltaga båda dagarna.
www.mttracing.se Skicka privat meddelande
BBmoto
Användare

Hemort: Rävlanda , långt ut på landet
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 03-09-2008 13:57
ryder skrev:
Jag skulle vilja lyfta fram iden med att ändra tävlings upplägg för RM deltävlingar från endagars tävling med 1 final till en 2 dagars tävling med ett race lördag och ett race söndag och båda räknas separat.

Jag tycker att detta låter helt klockrent då det blir mer racelikt upplägg och man slipper dessa kvalheat som inte har så stor betydelse om man får pole i eller ej.

Mvh Leif
viglaren www.bbmoto.se Skicka privat meddelande
b-lund
Användare

Hemort: kungälv
Registrerad: 09.03.06
Publicerat datum: 03-09-2008 16:16
Jajamen.
Race både lördag och söndag.
Det kanske även kan finnas alternativet att köra endagars race i kombination med tvådagars då det kanske blir lättare att få fler tävlingar.
Angående afficher är det inga problem att ta fram då Kari och jag jobbar på tryckeri.
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 03-09-2008 17:05
Iden låter lockande med två dagars tävling o detta upplägget, men som arrangör så krävs det ju betydligt mer för att få ihop upplägget med flaggvakter/funktionärer och även att få loss två heldagar i bantid.

Är tanken att det ska vara tvingande att det är två tävlingsdagar eller ska alternativet med en tävlingsdag också finnas?

Jag skrev ett Pm till Jesper också för ett tag sen men har inte fått någon respons på detta, det var ett förslag till omröstning här på portalen pga diskussioner som förs om att tillåta mera trimmning tex.

Tjena jesper !

Kanske det skulle vara dags att byta omröstning...

Frågan jag har är om folk vill fila i sina motorer eller ha reglementet lättare o billigare så som det är.

Kanske även om man vill återinföra modifierad std med 3 port o 14 förg så som det var förut fast som instegs eller budgetklass som komplement till det vi har idag...

jag vet inte var du står i frågan, men är nyfiken på om folk vill att vi ser till våra egna behov och tillväxt före övriga europas läge !

Mvh Jonas A Kalmar MK

www.KMKRR.se
caper
Användare

Publicerat datum: 05-09-2008 02:28
Jonas A skrev:
Iden låter lockande med två dagars tävling o detta upplägget, men som arrangör så krävs det ju betydligt mer för att få ihop upplägget med flaggvakter/funktionärer och även att få loss två heldagar i bantid.

Är tanken att det ska vara tvingande att det är två tävlingsdagar eller ska alternativet med en tävlingsdag också finnas?

Jag skrev ett Pm till Jesper också för ett tag sen men har inte fått någon respons på detta, det var ett förslag till omröstning här på portalen pga diskussioner som förs om att tillåta mera trimmning tex.

Tjena jesper !

Frågan jag har är om folk vill fila i sina motorer eller ha reglementet lättare o billigare så som det är.

Kanske även om man vill återinföra modifierad std med 3 port o 14 förg så som det var förut fast som instegs eller budgetklass som komplement till det vi har idag...

jag vet inte var du står i frågan, men är nyfiken på om folk vill att vi ser till våra egna behov och tillväxt före övriga europas läge !

Mvh Jonas A Kalmar MK

Hej ,
alla ideer om olika tävlingsupplägg är bra för diskussionen,mera.
Håller dock med Jonas om vad han skriver i början av inlägget,det är lätt att säga att man ska ha en 2 dagars tävling i stället som för nu 1 dag utan att veta hur mycket jobb som det krävs att arrangera detta.
Angående lördagarna som brukar vara extra träningspass så är det ju helt frivillgt att köra dessa då tävlingen inte börjar förrän på söndagen.
Då sparar man ju en 150.- ca.

Finns faktiskt en del som tycker att 2 dagar är lite för lång tid, ska man åka 30-50 mil enkel resa så bör man åka på fredagen redan och är hemma söndag kväll,lång helg blir detsmiley
Nu är det många eldsjälar redan nu som gör detta med glägje men det finns en del som skulle bli avskräkta av detta och då finns det en risk att vi missar locka in dom i sporten.

Men som sagt, kom med fler ideer om olika upplägg för tävlingarna så kan det säkert komma fram något som är intressant.

till och med jag som är återförsäljare av ett visst märke tycker att det gått för långt med hk hysterin.
När vi hade Standardklassen med 3-port så kostade en hojj ca 23000:-ny, nu är det nästan 10000:- dyrare. är inte bra för sporten.
hojjarna som vi nu kör senior klassades som trimhojjar för 3 år sedan.

För att sporten ska överleva måste det bli lite billigare för de som vill köpa nytt.

sen så ska man inte blanda in EM reglementet i denna fråga överhuvudtsaget det är det nationella för varje lands föruttsättningar som ska gälla.
Dom nationella reglementena i europa ser alla olika ut , precis som det bör göra.

Mvh Jörgen Bock ,vobblaracing.se
klippan
Användare

Hemort: Älvsjö
Registrerad: 11.02.06
Publicerat datum: 05-09-2008 22:10
caper skrev:
Jonas A skrev:

Tjena jesper !

Mvh Jonas A Kalmar MK

Hej ,
alla ideer om olika tävlingsupplägg är bra för diskussionen,mera.
Håller dock med Jonas om vad han skriver i början av inlägget,det är lätt att säga att man ska ha en 2 dagars tävling i stället som för nu 1 dag utan att veta hur mycket jobb som det krävs att arrangera detta.
Angående lördagarna som brukar vara extra träningspass så är det ju helt frivillgt att köra dessa då tävlingen inte börjar förrän på söndagen.
Då sparar man ju en 150.- ca.

Finns faktiskt en del som tycker att 2 dagar är lite för lång tid, ska man åka 30-50 mil enkel resa så bör man åka på fredagen redan och är hemma söndag kväll,lång helg blir detsmiley
Nu är det många eldsjälar redan nu som gör detta med glägje men det finns en del som skulle bli avskräkta av detta och då finns det en risk att vi missar locka in dom i sporten.

Men som sagt, kom med fler ideer om olika upplägg för tävlingarna så kan det säkert komma fram något som är intressant.

till och med jag som är återförsäljare av ett visst märke tycker att det gått för långt med hk hysterin.
När vi hade Standardklassen med 3-port så kostade en hojj ca 23000:-ny, nu är det nästan 10000:- dyrare. är inte bra för sporten.
hojjarna som vi nu kör senior klassades som trimhojjar för 3 år sedan.

För att sporten ska överleva måste det bli lite billigare för de som vill köpa nytt.

sen så ska man inte blanda in EM reglementet i denna fråga överhuvudtsaget det är det nationella för varje lands föruttsättningar som ska gälla.
Dom nationella reglementena i europa ser alla olika ut , precis som det bör göra.

Mvh Jörgen Bock ,vobblaracing.se

Hej Jörgen,
Behöver du alltid bifoga alla Citat i dina inlägg?
I ditt senaste fanns det inget relevant alls!
Trådarna blir så himla långa & tråkiga att läsa när man ser alla Citeringar.
Kul är ialla fall att du slutat med att hänvisa till "kartingen" den senaste tiden.
http://www.klippansel.se Skicka privat meddelande
caper
Användare

Publicerat datum: 06-09-2008 01:12
Ska tänka på det med citering i framtida inlägg.

Vad har du för relevans i dina inlägg ?? kom med något konstruktivt i debatten ,det är nog en del som skulle uppskatta detta.

Mvh Jörgen
BROMS
Användare

Registrerad: 29.01.07
Publicerat datum: 08-09-2008 19:58
Hej
Jag tycker det låter bra med två dagas tävling med vissa invändningar,
Jag tycker av egen erfarenhet att det blir lite förmycket för juniorerna med 2 dagars tävling, med dagens upplägg med träning på lör. och tävling på sön. är det knappt att de orkar fram till finalen på sön.Dessutom är det inte alltid det finns tid (arbete) en hel helg.Med tanke på att vi vill få in flera nya och tävla så tror jag att det kan "skrämma iväg"en del
föräldrar för att det tar så mycket tid.Om man ändå bestämmer sig för att använda denna nya modell måste den vara konstruerad så att det går att bara vara med en dag,dvs ett par träningspass varje dag.

Tack för ordet
Peter Rydergren
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 08-09-2008 20:18
När vi i Kalmar arrangerade Rm tävling förra året o endast hade träning från klockan 13:00 på Lördagen så var det en besvikelse för en del förare som var vana vid att ha hela Lördagen som träning...

I år har jag vid något tillfälle hört diskussionen om att det blir för mycket träning bitvis, detta ser dock inte jag som ett problem på något sätt då var o en kan välja att stå över 3 av 6 träningspass tex.

Dom flesta av oss har ju ändå velat ha så mycket körtid som möjligt när man ändå åker 40-50 mil enkel resa.

Skulle det vara så att man endast hade tillgång till en dags körning (träning inklusive race) så skulle nog inte så många av oss välja att lägga ett par tusen i bensin för att kunna vara med.

Jag tycker fortfarande att upplägget med två race kan vara intressant men att det krävs en viss eftertanke med tanke på arrangörerna/funktionärerna !

Mvh Jonassmiley

www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 08-09-2008 20:18
ryder
Administratör

Publicerat datum: 11-09-2008 22:43
Är det inte läge att ändra Senior -75kg och +75 kg?

Eftersom ingen vikt gräns gäller i -75kg (alla får köra där) så borde klassen också heta Senior mini/midi.

Den efterfrågade "Gentlemen" klassen med ursprung från italien (Senior +75kg) som tidigare vägdes in som naken förare men nu sedan 2006 år reglemente räknas med utrustning borde således ändras och höjas till vad utrustning väger (hjälm, ställ, ryggskydd, handskar och skor) till +80 eller +85kg eller varför inte införa en minimum ålder på 30år?

www.ryder-racing.com

Redigerat av ryder datum: 12-09-2008 08:39
mats
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 23.09.07
Publicerat datum: 12-09-2008 09:35
Glöm inte bort att vi växer ganska kraftigt i det vi har nu!!!!!!!!!

Ett gott råd är att INTE ändra på för mycket...smiley.

honda forever
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
ryder
Administratör

Publicerat datum: 12-09-2008 10:28
Jag tycker bara att det är ett konstigt namn på klassen, Senior -75Kg när det är så att alla får köra i den klassen oavsätt vikt (ingen vägning i denna klass alltså). Därmed är det ingen viktklass och vikt angivelsen i namnet är helt felaktig.
Om den sen heter Senior enbart eller Senior mini/midi, spelar mindre roll men det senare namnet motsvarar det internationella (UEM).

När det sedan gäller Senior +75kg är det förvånande att det är satt så lågt, eftersom man sänkte vikten ytterligare 5-8Kg genom att införa vägning av förare med utrustning. De som idag kör (-75Kg) väger ca 60-75kg, medan det finns ganska många idag som kör Senior +75 som som väger kring eller över 90Kg. Senior +90Kg klassen har ju tagits bort och även -60kg eftersom det bara var 3 förare som vägde under 60kg det året klassen fanns. Förare som väger +90 kan jag tycka har blivit misskrediterade av så lågt satt viktnivå som +75Kg. Själv anser jag att man inte ska ha någon vikt indelning alls, men ska man ha en kan jag inte riktigt förstå varför den ska vara så lågt satt, eller finns det någon baktanke med att vissa förare inte ska få vara med bland "riktiga" seniorerna (Juniorer 14-17år)? smiley

www.ryder-racing.com
Sida 3 av 9 < 1 2 3 4 5 6 > >>
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?