Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Januari 22 2018 05:09:21
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Blandat | Tävlings & träningsverksamhet
Sida 4 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 > >>
Författare RE: SR Minimoto 2009
Tomas H
Administratör

Hemort: Skultuna/Västerås
Registrerad: 26.04.06
Publicerat datum: 12-09-2008 12:04
Nu hänger jag inte med Åke.

En annan sak: Klasserna vi har idag. Om det skulle annmäla sig ett gäng till senior open med 3 port. Så skulle ju dom köra ensamma där och vipps så finns det några som talar för den klassen. Därefter kanske man skulle kunna döpa om den till vadsomhelst. Samma sak gäller trim motorer.

Sen att tillväxten skulle bli hämmad över att priserna gått upp. Det går fortfarande att köpa en sprillan ny hoj med 5 port osv. under 26000kr. Sen börjar det finnas 5port beggade hojar ute, och det tror jag blir bättre för många.

Om vi sedan pratar tävling 1-2 dagar. Kan man ju bara göra så här.
Den klubb som känner att man klarar av att ha 2dagars kan ju döpa sin tävling till. RM1-2 och nästa klubb RM3 enbart.

Ähhh grabbar och tjejer jag tycker det fungerar bra överlag. Tycker att vi ser över vårat regelverk som vi har nu. DB kontroll, Strybrikor, motordemonteringar, bränslekontroller, mijlömattor osv.

Trevlig helgsmiley

www.maxat-racing.se
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 12-09-2008 13:24
Jag tycker bara att det är ett konstigt namn på klassen, Senior -75Kg när det är så att alla får köra i den klassen oavsätt vikt (ingen vägning i denna klass alltså).

men ska man ha en kan jag inte riktigt förstå varför den ska vara så lågt satt, eller finns det någon baktanke med att vissa förare inte ska få vara med bland "riktiga" seniorerna (Juniorer 14-17år)?

Nej nu kan jag inte riktigt hänga med i resonemanget, eftersom du skriver att alla är välkomna i -75 alltså även dom som är +90 om dom så önskar.

Jag tror inte det är så värst många +75 som kör i -75 ändå just nu och skulle man dessutom sätta upp gränsen till ex. +85....vad skulle hända då ? Förmodlingen skulle allt se ut precis som för tre år sen i +90 där det endast blir 3-5 förare o klassen självdör !

Nej inte ändringar endast för ändringens skull, den viktigaste av alla frågor är hur vi växer mest o inte hur mycket vi kan ändra på av det vi har...

Vad är anledningen till att det finns många förare som bara kör mindre tävllingar eller kanske bara tränar ?

Har man köpt en gammal modifierad std hoj med polini 3 port som man får för en ganska billig peng så vet man att man inte riktigt hänger med dom som har ca 3-4hk mera, alltså ingen mening att över huvud taget ställa upp. (naturligtvis bara gissningar, men jag vet ju i alla fall hur det är att köra med 30% mindre effekt på samma vilkor)

Istället för att ändra på klasserna vi har...om man nu ska ändra på något så lägg till 3 port 14 förgasare som instegs/budgetklass och hoppas att vi kan locka med folk o åka där till att börja med.

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 12-09-2008 13:32
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
Parkos
Användare

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 12.03.06
Publicerat datum: 12-09-2008 13:28
Ja nä, men det Åke menar med att man borde döpa om Senior -75kg till enbart Senior eller Senior Mini/Midi är ju helt enkelt för att det är en klass utan något viktvilkor vilket är missvisande med att säga Senior -75kg till då man kan väga hur mycket som helst och fortfarande få köra den!
Därav att den borde döpas om då om den nu ska klassen inte har ett krav på att man måste väga under 75kg för att köra i den.

// Per
[ #47 | Minimoto Senior Open | MiniGP 15 ]
[ Rydergren Racing | www.ryder-racing.com | 021 - 490 51 40 ]

Redigerat av Parkos datum: 12-09-2008 13:28
per_ryder@hotmail.com www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
ryder
Administratör

Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 12-09-2008 14:37
Ok, förtydligande på sin plats kanske behövs.
Klass Senior -75Kg, kan man tro betyder att förare väger under 75Kg med utrustning. Men den som tror detta har helt fel! Alla oavsätt vikt får köra i denna klass, vilket även har förekommit och detta har varit helt OK med den tolkning av reglementet som gjorts under säsongen -2008.
Borde då inte klassen byta namn till Senior eller Senior mini/midi om det är fri vikt?
Alternativt borde det vara samma invägnings krav här att man väger under 75Kg eller vad F-N är meningen med klassen...!??

Jag har inget imot att alla kör i denna klass, eftersom jag är för slopad viktindelning, men om det nu går bra för förare som väger mellan 75-85Kg att köra i denna klass, varför ha en klass +75kg för att underlätta för "tunga" seniorer om nu en senior är tung om man väger ca 68Kg i kallingar. Jag trodde tung var mer än så... där av mitt förslag på ökad vikt i från +75 till +80-85Kg, men tydligen är det viktigare att hålla fast i reglemente än att ändra på konstiga regler/tolkningar.

Att det sedan skulle bli billigare att köra med gammla mod-std reglementet är en myt. Det enda som skiljer i pris är std vev kontra trim vev ca 1000kr och hur många sådana byter man per år?

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
soa
Användare

Hemort: Borgholm
Registrerad: 08.03.06
Publicerat datum: 12-09-2008 18:32
Mina planer är att börja köra minimoto igen när jag ändå är på tävlingarna med pojken ,Blir det fri trimmning så kommer jag inte att köpa någon då får det räcka med hans körning .
Det finns ju redan en klass openklassen att köra trimhojar i om man vill .
Ang.viktklassen så kan jag hålla med Åke när regeln om med eller utan utrustning ändrades så borde även viktgränsen ökat 5kg men sedan vad namnet på klassen är är väl av mindre betydelse ändra dom isåfall till -80och+80 och ha även viktkoll på -80
www.philip.sportsida.se Skicka privat meddelande
Filip RR
Användare

Hemort: Åstorp
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 12-09-2008 19:30
Tycker att det är hög tid att slopa viktklasser, men faktum är att
det är väldigt jämnt fördelat antal deltagare i bägge klasserna.
Ska man slå ihop klasserna blir vi väl för många att starta.
Kvala till final känns väl sådär...
Nu får iaf alla köra alla heaten.
Som det funkar just nu tycker jag det är väldigt lika för alla.
Vad sen klasserna heter kan man skita i.
Men visst, för min del får man gärna höja till 80kilo! smiley
Blir det däremot 85 får ni räkna med att det blir "elaka" omkörningar i
minus klassen också!
Hähähähä, skämt åsido är det inte snabbare i "vår" klass, men
betydligt tuffare.
Är ni redo för det eller är det slut med det?
Jag (och många med mig) tycker bara det är riktigt roligt
när det är tufft.
Kalla klasserna vad ni vill, bara jag får fortsätta köra med armbågar och knän! smiley
Hur många i minus klassen håller med?

/Filip

BMS -06
BZM 5-port
Skicka privat meddelande
ryder
Administratör

Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 12-09-2008 19:49
Fri trimmning, finns redan en klass (Senior Open), skrev bara så för att väcka igång tråden smiley

Håller med dig Filip, med det större deltagandet som är idag, finns risken att alla inte får plats att köra i finalen om man slår ihop klasserna. Men visst vill vi ha tajta jämna fighter på banan det är det som är kulsmiley

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
GixxerMike
Användare

Hemort: Utanför Kalmar
Registrerad: 25.05.06
Publicerat datum: 12-09-2008 20:56
Slå ihop viktklasserna & kör tidskval som delar in förarna i A & B finaler då blir det jämnare race mycket roligare för både förare & publik.

Micke/Simon

http://web.telia.com/~u05500784 Skicka privat meddelande
Jonas
Användare

Hemort: Kalmar
Registrerad: 16.02.06
Publicerat datum: 13-09-2008 09:51
Jag tycker att vi kan slopa viktklasserna och ha en Senior Mini/Midi
och sedan ha en gentlemanna klass 30+ år och med 15mm bricka.
Men ska vikt klassen vara kvar så tycker jag att den ska höjas till 85+
mvh Jonas
v-man-racing.se Skicka privat meddelande
bjrr
Användare

Hemort: Skövde
Registrerad: 25.06.07
Publicerat datum: 13-09-2008 12:06
GixxerMike skrev:
Slå ihop viktklasserna & kör tidskval som delar in förarna i A & B finaler då blir det jämnare race mycket roligare för både förare & publik.

Micke/Simon

Där tycker jag vi har en klockren idé. Jag tror inte det är jätteskilnnader viktmässigt med den effekt vi har i hojarna nu. Så slopa vikten och dela in i a och b istället? smiley

Skövde MK

Team stomp racing sweden

Stomp KZ-R Motard -13
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 13-09-2008 13:43
GixxerMike skrev:

Micke/Simon

Där tycker jag vi har en klockren idé. Jag tror inte det är jätteskilnnader viktmässigt med den effekt vi har i hojarna nu. Så slopa vikten och dela in i a och b istället?

Ska man ändra något så tror jag detta är ett riktigt bra alternativ....då finns det fortfarande plats för alla som vill vara med o köra (alltså även möjlighet att växa).

Så får även tidskvalet en riktig betydelse och det blir jämnare race o roligare för både publik o förare precis som ni skriver, vet ej säkert hur man skulle räkna poängen bara men det finns säkert lösningar på det.smiley

www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 13-09-2008 13:49
Författare RE: viktklasser
jocke
Användare

Hemort: Nynäshamn
Registrerad: 14.03.06
Publicerat datum: 13-09-2008 14:54
Tittar vi på årets varvtider, så tror jag att det inte kommer någon som väger +75 i -75klassen.
mvh jocke
Skicka privat meddelande
7an
Användare

Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 13-09-2008 21:33
Jag tror inte det funkar med och slopa viktklasserna. Jag är visserligen en av dom tyngsta i hela serien men med för stora vikt skillnader så blir det inte rättvist. En som är lättare kan både accelerera fortare ut ur kurvorna och bromsa senare och komma snabbare iväg i starten, inge snack om saken. Skulle vilja se en snabb -75´a köra med viktad båge så totalvikten blev samma som min en gång så hade samtalet om att slå ihop viktklasserna varit annorlunda. Ni hade haft problem och bara få kopplingen och funka kan jag tala om... smiley

Skillnaden mellan en normal -75´a och en normal +75´a är ungefär som att ha en extra junior som passagerare..... smiley

Anledningen för att dom kör oviktat i Italien är ju inte så konstigt för dom har nog ingen förare över 75kg så där har dom inte samma "problem" som vi har i norden.

Skillnaden för min del idag är ändå 30kg mot dom som väger minst i +75. Nämnde det för Nicklas E en gång och det hade han aldrig tänkt på.

Så för min del så får viktklasserna vara kvar, till och med ökas lite med tanke på det som åke sa, "att man idag räknas som tung om man väger 68kg i kallingarna" Hallå....det äter jag till frukost smiley Nja kanske inte men jag tror ni fattar vad jag menar.

/7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing

Redigerat av 7an datum: 13-09-2008 21:40
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
Tomas H
Administratör

Hemort: Skultuna/Västerås
Registrerad: 26.04.06
Publicerat datum: 13-09-2008 23:42
För mig skulle det vara bättre med viktklasser. Sen att man döper om minus klassen till minimoto gp eller nått spelar ingen roll. Sen när vi kommer till tävlingsupplägget, så lyssnar jag gärna på er som köra alla tävlingar ca 10/år med massa heat som inte betyder något.

Sen gillar jag inte iden med att göra en klass +75 för 30åriga och uppåt. Med strypbrickor och sånt skit. Klasserna finns, men inga deltagare i dom övriga.

Det känns som att det kan aldrig bli helt rättvist. För vi är för några som tävlar.

Mitt förslag blir:: Döp om minus, eller väg in förarna. Och när det gäller tävlingar. Så träffas ni tävlingsamordnare på MC mässan och snackar igenom tävlingsupplägget, med heat och tävlingsupplägg.

( vid hoppslagning kan ju +75 köra med 50cc )smiley

www.maxat-racing.se

Redigerat av Tomas H datum: 13-09-2008 23:45
Skicka privat meddelande
bjrr
Användare

Hemort: Skövde
Registrerad: 25.06.07
Publicerat datum: 14-09-2008 00:28
Förslaget med slopade viktklasser och a samt b final låter som sagt väldigt bra i teorin, om det funkar i praktiken vet egentligen ingen innan man gjort ett test. Men visst kan det bli svårt för de "tyngsta".

Skövde MK

Team stomp racing sweden

Stomp KZ-R Motard -13
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 14-09-2008 09:08
Jag tror personligen att det är svårt att göra en seniorklass om den ska bli rättvis. Dock är det så att +75 genom åren varit lika snabba som -75 helt beroende på motståndet i klassen, senast 2007 hade vi många sådana exempel, däremot tappar man massor i starten. En lösning på det är att starterna är rullande.

Nu har vi dåligt med erfarenhet av det så det får vi nog prova på lite enklare tävlingar innan man kan säga att det funkar med rullande start, men det kan vara värt att prova.

Sen har tolkningen blivit så att man kan köra -75 kg även fast man är för tung, med hänvisning till att det är till förarens nackdel. Det gör, precis som Åke skrev, att namnet är missvisande. Jag tror att förare byter då och då bara för att startfälten i någon klass är för litet. Det är inte roligt för nån när ett DM i +75 är två förare!

För publik och förare måste vi hålla stora startfält så målet för 2009 måste vara fler förare på tävlingarna. Roade mig med lite statistik:

Junior A: 2005= 6 st, 2006 = 11 st, 2007= 4 st, 2008= 9 st
Junior B: 2005= 7st, 2006 = 10 st (1 förare sista tävl), 2007= 13 st, 2008= 11 st
-75Kg: 2005= 18st, 2006 = 12st, 2007=17 st, 2008= 19 st
+75kg: 2005= 14st, 2006= 21st, 2007= 27 st, 2008=24 st
Open= 2005= 17 st, 2006= 13 st, 2007= 6 st, 2008= 0

2005=62 st
2006=67 st
2007=67 st
2008=63 st

kort och gott: Vi måste bli fler som tävlar!

Patrik
Skicka privat meddelande
7an
Användare

Registrerad: 20.02.06
Publicerat datum: 14-09-2008 09:20
Det kommer och stå om vår sport i Allt Om MC i nått kommande nr för dom var och fotade och intervjuade lite på torsdagsträningen innan RM´et. När dom gör ett klubb reportage så brukar det bli på några sidor, så där får vi lite gratis reklam. Kanske dags och snacka med dom andra MC tidningarna också? Redaktionen för Bike finns i stockholm, kan inte nån av er där uppe ta kontakt med dom och se om dom vill göra ett reportage? Typ nu om ni ska ha ett KM i Västerås.

Bara en tanke, för syns vi inte så finns vi inte.

/7an

-------------------------------------------------
DBR Killer -12 155cc motard
7an Racing
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 14-09-2008 12:09
Precis som 7:an skriver så kontaktade jag Allt om Mc för att fråga om dom kunde vara intresserade av att göra ett reportage om minimoto (egentligen från Rm helgen), Björn (reportern) nappade på iden men ville göra det under lite lugnare former för att själv få provköra lite också...

Det som kommer är ett reportage om Minimoto som sport och ett om Kalmar motorklubbs RR sektion !

Själv tror jag stenhårt på att vi måste marknadsföra oss betydligt mer än vi har gjort hitills, affischer inför tävlingar o uppvisningar, tidningsreportage mm mm

Vi har flera fördelar eftersom man lätt lastar in 2-3 hojar i en vanlig bil o åker iväg...flera exempel på killar som kört storhoj o sedan kommer till minimoto o tycker det är skitkul....kort o gott det passar väldigt många människor, det finns all möjlighet att växa !

Inte för att detta i sig har med reglementet o göra men precis som Patrik M skriver så måste vi bli flera...smiley

www.KMKRR.se
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 14-09-2008 19:52
Jonas och alla i Kalmar har verkligen gjort en jätteinsats med allt om MC.

Jag måste erkänna att jag gjorde en liten blunder i mitt tidigare inlägg som inte räknade hur många unika förare det är. Tidigare år har vi haft många som hoppat mellan klasserna varför det blir många i resultatlistan, men inte många i verkligheten. I år tycker jag att det gått framåt med många förare som kört många tävlingar. dock har vi gått bakåt i licensstatistiken med 89 licensierade förare (-3 st).

Det är dock så att väldigt många gått licenskurser men inte plockat ut licensen än, nästan samtliga säger att de ska göra det för säsongen 09.

Vad gäller vårt reglemente som tråden egentligen handlar om så måste vi ställa oss frågan hur vi får förare att komma igång. Vi har provat med Rookie (= 0-3 startande), enklare tävlingar (= bara de som alltid är med), DM (= nästan inga alls). Hur gör vi att förare startar sin karriär???

Patrik M
Skicka privat meddelande
Författare RE: Sr Minimoto 2009
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 16-09-2008 09:29
Jag har funderat lite på detta och läst tråden.....

1. Jag tror at man måste backa bandet och funderar lite på varför började just jag att bli intresserad av minimoto.tror att flera av oss säger att man följde med en kompis som hade en minimoto.
eller var det grabben som körde kina hoj hemma på tomten som min grabb gjorde...i vårt fall så till slut så var det inte kul längre så vi började titta på alternativ till skolgården,industitomt och då kom vi in i KMK...med detta vill jag säga att syns man inte så finns man inte...

vi måste bli bättre på att anonsera sätta upp affischer...besöka skolor ect....bjuda in..uthyrning.....

2.Tittar man i reultaten för 2008 RM.så finns det jätte många som inte har kört alla RM.. vad beror detta på???är det någon som har frågat dessa..kan beror på flera saker....
det kanske är tid för en undersökning typ 10-15 frågor som varje förare ska svara på anonymt helst.vad vi kan förbättra till 2009.kan vara små saker som kan vara stora när vi har genomfört dom...
Har genomfört flera undersökningar med mina kunder och vi har fått en hel del och jobba med efteråt...vet man inte sina brister så kan man inte jobba med dom..och då blir vi inte bättre...eller hur...(åke kan man inte göra en undersökning på portalen)

3.Detta med att ändra reglementet varje år tror jag inte på.iallafall inte för juniorerna.se på detta med trimklassen eller open som vi kallar det..inte en startande,rockieklassen om den fanns som jag själv skulle köra i det tycker jag vore en kanon om det var fler som började köra i den klassen..men man måste vara nybörjare och köra ihop sin poäng innan man får gå upp i nästa klass.

Men detta med att sporten bara blir dyrare och dyrare det vet vi alla om vi bara tänker till lite..tänker bara inte på själva sporten utan allt från resorna till mat ,boende,hojen......smileysmileysmileysmileysmiley

MVH ANDERS K

Redigerat av anders k datum: 16-09-2008 09:32
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
Sida 4 av 9 < 1 2 3 4 5 6 7 > >>
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.