Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Oktober 24 2017 13:05:08
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Minimoto | Allmänt
Sida 1 av 3 1 2 3 >
Författare Säsongen 2007 -en utvärdering.
Jesper
Administratör

Hemort: Haninge
Registrerad: 04.02.06
Publicerat datum: 26-10-2007 09:46
Vi har ju just nu en omröstning om man är nöjd med säsongen 2007. Det är några som tycker att det kan diskuteras här på forumet. Jag tycker det är en bra idé att utvärdera och komma med förslag till förbättringar inför 2008. Eller är allt perfekt?
Kör igång, diskutera, kritisera, ge förslag, taket är högt men personliga påhopp kommer tas bort.

/Jesper

Scandinavian Minimoto AB
Maxat Racing
Svenska Minimoto Portalen
www.starface.se
Vendelsö bil & däck

Redigerat av Jesper datum: 26-10-2007 09:47
jesper@jbdt.se www.maxat-racing.se Skicka privat meddelande
Författare RE: Säsongen 2007 -en utvärdering.
Meli
Användare

Hemort: Åkarp
Registrerad: 21.03.06
Publicerat datum: 27-10-2007 17:47
Ett stort problem är domarna och hur vissa tävlingar utförts under både 06 och 07. I tveksamma situationer har vissa förare blivit dömda istället för friade även om domaren inte varit helt säker på vad som hänt. Det är flera här i från skåne som tappat suget på grund av tveksamma insidenter som inträffat vid tävlingar...
Det är inte MotoGP och därför tycker inte jag att domarna ska vara på det sättet heller. En väldigt bra jämnförelse tycker är Västerås och borås tävlingarna. Klass-skillnaden på dom tävlingarna kan inte vara större. Ur min synvikel var boråstävlingen den bäst utförda tävlingen jag har varit på så länge jag kört och det var inte västerås precis.

Och sen att reglementet skall ändras vaje år är ju inte heller optimalt för tillväxten. Det är så onödiga pengar som måste läggas ut varje år. som exempel, varför tillåta hydraulbromsar? Varför byta till 15mm förgasare?
För att det skulle vara internationella regler sägs det. Men hur många har egntligen utnyttjat att vi har fått internationella regler??
Man måste så klart inte byta saker om man inte vill men det är inte heller kul att vara 1 varv efter pga. sämre materiell i hojjen.

Folk börjar snacka om en 4,2 el. 6,5 hk klass för seniorerna och det är väl ändå ett bevis på att vi inte behöver få snabbare och snabbare klasser.

MartinWeinert@hotmail.com Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 27-10-2007 21:25
Säsongen som helhet har ju varit bra medans RM säsongen kunde varit bättre....Alldeles för stort glapp mellan 3:e o 4:e RM:et enligt mig. Helt ok o köra sista racet så sent på året om man hade haft flera deltävlingar, men att ha ett uppehåll på två o en halv månad mitt i sommaren blev väl kanske lite väl långt !

Reglementet tycker jag också som Meli att det bidrar ju inte i förlängningen till att vi blir flera i alla fall....En del har hävdat att det är den blilligaste motorsporten man kan ägna sig åt, vilket kanske fortfarande är sant men det kan väl aldrig vara fel o försöka behålla det så.smiley
Så som reglementet ändrades i år så blev det ett utlägg på 6-7 tusen för dom som ville ha ny cylle ,hydraulbromsar kanske en vev osv.
Helt ok i sig men inte mycket o välja på om man vill hänga med när man egentligen gör en trimklass av alltihop.

Med reglementet från -06 kunde man ju egentligen välja om man ville ha vassare prylar till en högre kostnad eller kanske köra lite mer budget o hänga med skapligt i mod.std där enda skillnaden var Polini eller Bizeta.

Kanske lite samma resonemang som man hört om lite motorsvagare allternativ, men detta kanske beror på om man vill köra för o ha kul eller om man ska hänga med i toppen oavsett hur....smiley
Bara lite funderingar från mig som inte varit med alls länge o inte har varken fart eller ekonomi för att hänga med !

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 08-11-2007 15:49
Kom igen nu någon mera måste det väl vara som har nåt att tycka till om.....Vad har varit bra o vad har varit dåligt i år ? För många klasser? För få klasser?
Är det så att alla verkligen är helt nöjda...det har ju ändå pratats om en klass med svagare motorer.....fram med alla synpunkter nu.
Vi har ju ändå inte varit så många som har kört alla Rm tävlingarna kanske 8-10 i varje klass men om man ser hur många som varit anmälda i minst en deltävling så är det ju 20-25 st vore ju kul om det kunde vara ett bredare startfällt lite oftare!smiley

Måste också passa på att tacka alla delaktiga för alla extra tävlingar som arrangerades o slogs ihop på två o tre dagar så även vi som har en bra bit o åka kunde vara med....Verkligen uppskattat tycker jag,(tänker då på Linköping,Västerås;Katrineholm bla och även andra extra evenmang som varit)

www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 08-11-2007 16:15
Nystrom L
Användare

Hemort: Kalmar
Registrerad: 24.04.06
Publicerat datum: 11-11-2007 22:32
Min idé: Behåll junior klasserna som dom är!

Senior klass 1: Samma som junior B. kanske tom släppa in kina hojjar?? bara dom är på max 40cc och strypbricka!

Senior klass 2: max 40cc obearbetat, 3 port och 14mm förgasare (gamla reglementet med undantag för hydraul bromsar)

Senior klass 3: valfi cylinder max 40cc obearbetad 15mm förgasare (nuvarande reglemente)

På så sett kan alla hojjar komma till användning mot likvärdiga maskiner. Kan tänka mig själv och köra med en 3 ports polini mot 5ports bzm på tävlingarna, lär inte vara så skojj! Men om man delar upp klasserna på detta viset så kommer det bli mer likvärdigt om man tex inte har ekonomi till att uppgradera!

För hur många polini maskiner finns det inte runt om i sverige som bara tränar och inte dyker upp på tävlingarna?

Mvh Linus

Redigerat av Nystrom L datum: 12-11-2007 07:06
www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
Filip RR
Användare

Hemort: Åstorp
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 12-11-2007 17:30
Verkar överreklamerat med viktklasser iom att det går
fortare i +75 än i -75. Kanske Linus har en poäng.
En 6,2 seniorklass är jag iaf med på! smiley

BMS -06
BZM 5-port
Skicka privat meddelande
Författare RE: säsongen 2007
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 13-11-2007 10:34
Tycker att säsongen har varit kul och funkat bra..lite stort glapp mellan tävling 3 och 4
kanske inte lägga borås så sent på säsongen utan lite tidigare..

Stort tack till åke r och backlund för alla trevliga tävlingar utanför rm..
mycket trevligt...smiley

Håller med linus.kanske inte med (senior klass 1) räcker med 2 klasser om vi inte blir fler nästa år..

Måste få säga att detta har varit vår första säsong och att få träffa alla er som kör och är bredvid har varit kanon.
hoppas att vi syns nästa år...smiley

Fråga är det någon klubb som redan idag har funderat på en tidig tränings vecka eller helg..vi har som sakt kanske inte någon bana i april och maj.så vi kommer att vara på hugget om det är någon klubb som vill arangera något kul på vårkanten...
Vår bana i kalmar ska byggas om och den kommer att asfalteras i maj...

MVH ANDERS K
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
BBmoto
Användare

Hemort: Rävlanda , långt ut på landet
Publicerat datum: 13-11-2007 12:29
Hej !
Ang. tidig träningshelg i vår så har vi i Borås MK pratat om detta
att ev. arr. en träningshelg i april samt en icke RM tävling mitt i
sommaren, då vi förmodligen inte kommer att kunna ansöka om
en RM tävling till 2008 pga för dålig uppslutning av funktionärer.
I övrigt kan jag bara instämma i det Linus och Anders K tyckte om
säsongen som även för oss i team BB var den första.
Om man inte orkar vänta så länge så kan man ju hänga med till
Italien i Påsk ! Kolla på denna sidan ang. bana m.m
www.circuitodipomposa.com utöver denna banan så finns det minst 3
till inom 10 mils omkrets.

Mvh Leif

Redigerat av BBmoto datum: 13-11-2007 12:51
viglaren www.bbmoto.se Skicka privat meddelande
BosseN
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 13-11-2007 23:21
Tycker som Linus men ta bort Senior 2.

Vad jag har uppfattat av en hel del diskuterande de sista tävlingarna i år så skulle en seniorklass med strypbricka kunna bli en stor sak. Men det vi diskuterade då var en ren enhetsklass. Dvs endast 1 maskin/fabrikat skulle var godkännt. Men jag har inget emot att öppna för alla hojar. Skulle vara skitkul om far och son kunde tävla med 1 hoj.

Sen behöver vi fler klubbtävlingar. Mälardalen har tagit sig i kragen under slutet av året. Stort tack till alla kämpande eldsjälar!

Det är nog få som känner sig manade att lägga ut 15-35 000:- för 5 tävlingar/år... Eller??? Men om det i stället vore 35 tävlingat att välja på/år så skulle en ny hoj "bara" kosta 1000:-/race....

Ha nu en bra vinter alla!
så ses vi 2008. Å då j..lar.... smiley
//Bosse
Skicka privat meddelande
jocke
Användare

Hemort: Nynäshamn
Registrerad: 14.03.06
Publicerat datum: 14-11-2007 19:51
Hej alla glada!

Vi kanske kan påverka arrangörerna att ordna en gentlemannaklass, där vi förare bestämmer hur vi vill ha det, tex 14mm strypbricka som ända krav.

Tittar vi tillbaka på året så tror jag att det finns plats att få in en sådan klass på RM tävlingarna, då det inte är så aktivt i den öppna klassen.

mvh Jocke #7
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 14-11-2007 23:36
Ja jag tycker i alla fall att någon form av instegsklass för seniorklasserna hade varit bra...med tanke på alla hojar som står o dammar i landet o aldrig kommer ut på banorna. Något av Linus förslag 1 eller 2 tror jag skulle gynna återväxten på tävlingarna och även kanske träningarna. Själv skulle jag nog tycka Nr:2 men det har nog egentligen mindre betydelse bara det blir någon av dom. Ska man då skrota viktklasserna eller? Vad tycker ni?smiley

www.KMKRR.se
Nystrom L
Användare

Publicerat datum: 15-11-2007 13:54
Om folk vill ha stora startfält så kanske man ska slå ihop klasserna! Men risken är kanske att det blir för många så alla inte kan starta samtidigt! Men "om" viktklasserna slås ihop till en klass så går det ju göra om en av klasserna till "gentlemannaklass". Då finns det ju en lucka i tidsschemat för arrangörerna.

Ingen annan som har synpunkter eller någon idé.. Många som läser tråden, men få som skriver!

//Linus

Redigerat av Nystrom L datum: 15-11-2007 13:55
Filip RR
Användare

Publicerat datum: 15-11-2007 19:03
Gentlemannaklass och FLER tävlingar!!!
I DM körde man en eller två tävlingar mindre i år
än förra året. (tror de brukar köra nio!)
Blev ett dj-vla liv om att det var
för lite tävlingar...

Är det verkligen ingen mer som vill ha fler tävlingar?
Och lägg ner "sommaruppehållet".
Eller betyder kanske sommaruppehåll HELA sommaren?smiley

BMS -06
BZM 5-port
Skicka privat meddelande
BosseN
Användare

Hemort: Stockholm
Registrerad: 25.02.06
Publicerat datum: 15-11-2007 22:44
Heja Filip!!!!

Håller med till fullo! Vi har bara en årstid att köra hoj på... OCh det är ... just det... på sommaren. Många tävlingar ger många tävlanden. Om vi kan börja tävla på klubbnivå så kommer vi kanske få lite mer folk. Ärligt talat grabbar, hur många tror ni det är som är vill ställa upp i ett Riksmästerskap första året man kör?? Jag tror många på klubbnivå inte vill därför att de vet att de inte har något att hämta mot Svenska eliten. Å tänker man så då är steget otroligt långt att gå från bakgården till RM.

Sen tycker jag att vi åt minstånne skall testa orörd 40cc, 14mm + stypblicka... Jag har inte gjort det men som det är nu är man bara byxis i 10 varv. Å det är inte så jäla kul...

//Bosse
Skicka privat meddelande
Författare RE: MER TÄVLINGAR
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 16-11-2007 12:33
JO JAG ÄR HELT MED ATT VI SKA HA FLER TÄVLINGAR...FLER KLUBBTÄVLINGAR GENERAR KANSKE FLER NYBÖRJARE SOM VILL PROVA PÅ DETTA MED MINIMOTO OCH TÄVLA.VI I KALMAR HAR EN DEL SOM BARA TRÄNAR MEN SOM INTE KÖR RM.ÄN MÅSTE MAN VÄL TILLÄGGA...
PROBLEMET ÄR SOM VI ALLA HAR PÅ VÅRA TÄVLINGAR...
VÅRA VIKTIGA OCH DUKTIGA FUNKTIONÄRER.SOM INTE VÄXER PÅ TRÄD...
DÄR HAR VI ETT PROBLEM SOM VI ALLA SKULLE TA OCH FUNDERA PÅ.DET MÅSTE BLI ROLIGARE OCH STÄLLA UP PÅ VÅRA TÄVLINGAR....VAD VI SKA GÖRA FÖR ATT NÅ DIT.DET VET JAG INTE IDAG.ÄR DET NÅGON SOM SITTER PÅ NÅGON IDE....

VILL OCHSÅ TILLÄGGA ATT FUNKTIONÄRERNA SOM STÄLLDE UPP I BORÅS...MÅSTE JAG GE ETT STORT ELOGE TILL...BRA JOBBAT ATT NI STOD UT I DET SKIT VÄDRET SOM VI HADE...smiley

NVH ANDERS K
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
Filip RR
Användare

Publicerat datum: 16-11-2007 14:17
Tack Bosse.
Ska tillägga att jag i år kört:
5 RM
1 DM
5 Öresunds-open
1 klubbrace
Lik förb-nnat blev det ett gigantiskt uppehåll mitt i sommaren!
Själv har jag helt tappat sugen att gasa när det äntligen
är dags för de 2 sista racen.
Hade det inte varit för Sammie hade jag nog hoppat över
både Borås och Kalmar i år...

Däremot var det riktigt skoj att mitt i sommaren
åka och träna en sväng i Borås!

/Filip

BMS -06
BZM 5-port
Skicka privat meddelande
Tomas H
Administratör

Hemort: Skultuna/Västerås
Registrerad: 26.04.06
Publicerat datum: 16-11-2007 15:17
Nu kan jag inte hålla mig längre! Vinterarbete som vi alla kan göra. Dom så kallade garageminisar som inte kommer till bana pga olika annledningar. Alla som känner någon sådan, kan väl prata med henne/honom och fråga varför dom står där. Det viktigaste är ju att dom kommer ut och kör & träffar oss andra. Alla 29 som röstat fixar en var till nästa sommar. = 29 återfallsförare.

Sen när det gäller att få folk till banan och tävla. Gör det enkelt. På vanlig träningstid, inget licenskrav, inget orginalkrav.

Så kördes vårat sista skojrace i västerås. 150kr träningavg 100kr transponder.
en person fixar start/mål med flagga 10 varv. Alla hade skoj, och dom som klarade pallen fick chipspåsar & dricka.

Sedan när dom fått blodad tand kommer dom till De större tävlingarna.

Detta är ju ändast mina personliga åsikter. Tomas Högback

www.maxat-racing.se
Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Publicerat datum: 16-11-2007 22:22
Nu kan jag inte hålla mig längre! Vinterarbete som vi alla kan göra. Dom så kallade garageminisar som inte kommer till bana pga olika annledningar. Alla som känner någon sådan, kan väl prata med henne/honom och fråga varför dom står där. Det viktigaste är ju att dom kommer ut och kör & träffar oss andra. Alla 29 som röstat fixar en var till nästa sommar. = 29 återfallsförare.

Sen när det gäller att få folk till banan och tävla. Gör det enkelt. På vanlig träningstid, inget licenskrav, inget orginalkrav.

Så kördes vårat sista skojrace i västerås. 150kr träningavg 100kr transponder.
en person fixar start/mål med flagga 10 varv. Alla hade skoj, och dom som klarade pallen fick chipspåsar & dricka.

Sedan när dom fått blodad tand kommer dom till De större tävlingarna.

Detta är ju ändast mina personliga åsikter. Tomas Högback

Jag tycker detta är helt rätt !
Enda sättet att få sporten att växa är att vi blir flera nya...eller gamla förare.
Flera mindre tävlingar o mindre krav tror jag också är receptet och så låga kostnader som möjligt.
Ärligt talat om man håller en liten tävling för att köra mest för det är roligt....varför bry sig om man kör kina eller italienare 40 eller 50cc ?

När dessa killarna o tjejerna har fattat tycke för detta så tar dom steget upp o hänger med på dom lite större tävlingarna också...

Men då krävs det ju också att vi får med en instegsklass(gentlemannaklass) whatever som är kanske enligt förslag 1 eller 2.
Kanske man rent av skulle kunna tänka sig o köra kvalheat och A o B finaler om man skrotar viktklasserna o blir för många förare på banan...? Jag vet egentligen för lite om hur det funkar...men kanske det finns alternativa lösningar !

Kul o se att det finns lite tips o ideer i alla fall...ibland tror man ju knappt det....smiley

www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 16-11-2007 22:24
Nystrom L
Användare

Publicerat datum: 20-11-2007 16:39
Jonas A skrev:

Jag tycker detta är helt rätt !
Enda sättet att få sporten att växa är att vi blir flera nya...eller gamla förare.
Flera mindre tävlingar o mindre krav tror jag också är receptet och så låga kostnader som möjligt.
Ärligt talat om man håller en liten tävling för att köra mest för det är roligt....varför bry sig om man kör kina eller italienare 40 eller 50cc ?

Tillåt kina hojjar i "gentlemannaklassen" om det blir en sådan. Max 40cc obearbeteat och i en med en bricka!! Sen när dom ha provat på lite tävlingar så vill den personen förmodligen ha vassare=dyrare hojj! Vips.. så blir det en åkare till!!
Då har den personen redan provat hur det är att tävla fast med en maskin för ca 3500kr. Då kanske han/hon är redo att betala 10k och uppåt.

Mvh Linus
BROMS
Användare

Registrerad: 29.01.07
Publicerat datum: 20-11-2007 18:58
Hej på er
Detta var då vårt första år på minimotobanorna med en deltagare i jun.B Nästa år ska vi bli 2 till en jun A och en lite äldre!!!
Så dethär med 3port o ev strypt kan ev vara något för mej.
Vi har varit på de flesta tävlingar i år och lärt oss massor.
Jag tycker org. har varit allt från bra till mycket bra på alla tävlingar.
Det är ju ingen stor sport med massor av personal o funktionärer så man får ju hjälpasåt. Därimot är ju stämmningen mycket trevlig och familjär! Nästa år blir jag ansvarig för minimoto på Valla Race Way
så har ni några tips o råd.... höraver.
Nu ska jag gå ut i garaget o riva ungarnas hojar.

MVH Peter Rydergren
Skicka privat meddelande
Sida 1 av 3 1 2 3 >
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?