Svenska Minimoto  & Juniorracing Portalen
Startsida · Artiklar · Länkar · Nyhetskategorier · Forum Januari 22 2018 05:22:02
Navigation
Startsida
Vad är minimoto & juniorracing
Artiklar
FAQ
Länkar
Nyhetskategorier
Forum
Kontakt
Sök
Foto Gallery
Senaste debatter
Nyaste debatter
DM -02
Gimoto minimotoställ...
Stylmartin Minimotos...
såld
GRC RR BZM 50cc
Populäraste debatter
SR Minimoto 2009 [167]
Öresund Open 2008 [114]
hur tycker ni att... [95]
RACEHOUSE MALMÖ ?... [86]
Säsongen 2007 -en... [54]
Nyaste artiklar
Resultat RM Minimoto...
Nordiskt reglemente ...
Startnummer 2013
Blanketter
Inför säsongen 2010
eBilhyra
HYR BIL HÄR! En del av bilhyran kommer att gå till en fond för att utveckla juniorverksamheten här i Sverige.
Inloggade användare
Gäster: 1
Inga användare inloggade

Antal registrerade användare: 261
Inaktiverade användare: 0
Senast registrerade användare: vitalikki
Gå till ämne
Svenska Minimoto & Juniorracing Portalen | Minimoto | Allmänt
Sida 2 av 3 < 1 2 3 >
Författare RE: Säsongen 2007 -en utvärdering.
Nystrom L
Användare

Hemort: Kalmar
Registrerad: 24.04.06
Publicerat datum: 22-11-2007 00:22
Går det inte göra en omröstning likadan som "Är du nöjd med minimoto säsongen 2007?" Ang olika klasser? Tänkte mest på ifall viktklasserna ska slås ihop och angående strypbricke senior klass!

Mvh Linus

www.v-man-racing.se Skicka privat meddelande
Författare RE: svar
anders k
Användare

Hemort: kalmar
Registrerad: 22.10.06
Publicerat datum: 22-11-2007 08:40
Vad jag vet så går det inte att ändra på reglementet förrän år 2009
så 2008 får vi köra på samma reglemente som 2007...
www.unionracing.se Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 22-11-2007 10:29
Pratade precis med Björn på svemo och enligt honom så är inga ändringar planerade inför 2008. Inget sagt om att det skulle vara omöjligt men i så fall så krävs det att man kommer in med någon form av önskemål o förklaring till varför och givetvis att det ska vara rimligt så kanske det i alla fall kan resoneras om det.

För övrigt så är det ju bara inom RM som dessa regler gäller, om man vid annan tävling vill ha en klass för exempelvis 3-port eller strypbricka eller vad man vill så är detta upp till arrangören för tävlingen....alltså lite lättare att vara med o forma så som vi vill ha detsmiley

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
BC
Användare

Registrerad: 02.04.06
Publicerat datum: 22-11-2007 21:27
Jag har varit med med Sedan 2002 å sett minmotos upp gång o fall.
Gävle 02 var det total 90 förare anmälda.1 :a skallade RM 2004 var det 7st förare totalt så det fick det inte kallas RM För bråkades om ett rör som inte var klassad..Nu är det kina hoja. det är bara släppa in alla kina åkare i alla klasser.Det nästa sista som punkterade sporten var att det kom in i Svemo...då blev allt så allvarligt helt plötsligt..Sen att att kategorisera kina och Europa Minimoto. det är ungefär som Svenskar och blattar. Alla har ju inte samma förutsättningar.. Anledningen bla att Kalmar har en bra trend är att Minimotouthyrningen var ner på deras träningar i ungefär 3år så det borde gett resultat.
MVH BC
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Registrerad: 16.06.06
Publicerat datum: 23-11-2007 09:45
En liten kommentar kring ändringar i reglementen.
1. Det är inte försent att göra ändringar.
2. Ändringar kommer göras vad gäller vissa mindre detaljer, bland annat måste vi skriva in lite om miljö-prylar (miljömatta), buller, flaggsignalerna som gäller finns inte med någonstans + lite rättning av felskrivningar.

Jag är själv skeptisk till att ändra i reglementet eftersom jag tycker det vore bra med en säsong utan nya klasser eller ändringar i tekniskt reglemente.

Sen håller jag inte med BC. Hade vi inte gått in i Svemo hade vi varit döda nu. Som situationen var sista åren innan svemo var det flera läger som var lierade med importörer och bara körde med "sina" importörer. Sen kan man ha synpunkter på Svemo men minimotosektionen i Svemo är VI.

//patrik
Skicka privat meddelande
Filip RR
Användare

Hemort: Åstorp
Registrerad: 05.03.06
Publicerat datum: 23-11-2007 14:07
Fattar inte varför ni är så rädda för ändringar?
Så här låter det varje år.
Någon som kommer ihåg vilket liv det var förra året
om strypbrickor i Jr-klasserna?
Så många deltagare vi har haft i år har vi väl aldrig haft...

Det är INTE fråga om att ändra i tek-regl.
Bara att lägga till en klass. Kan väl knappast vara
hela världen..?
Anledningen till allt gnäll har ju nästan alltid handlat om
att det blir dyrare, men med en gentlemannaklass
går vi ju åt andra hållet.
En lösning som säkert kommer locka till sig lite
förare som tyckt att de inte vågar/kan/vill köra
med oss vettvillingar.smiley

Har själv provat lite med Sammies 4,2a.
Det är inte i närheten av samma slitage på däck, koppling etc.
Spelade inte ens någon roll att det saknades styrdämpare!

Nä, nu får ni allt motivera gnället, för det här har jag svårt att förstå!

//Filip

BMS -06
BZM 5-port
Skicka privat meddelande
BC
Användare

Publicerat datum: 23-11-2007 20:00
HeJ!
Jag vet att Patrik inte håller med om min åsikt. Du vet ju hur det var innan och efter det hamnade i Svemo. Ni som har roddat i minimoto ute på fältet har gjort ett bra jobb!
.Okey det var inte själva märket Svemo som dödade Minimoto det kan jag hålla med om... utan en viss person

För ngr år sedan var ett ngr person som brann för minimoton.
Men det finns inga av dom kvar i minimoton..Varför!!

Tittar man på tävlingarna i Minimoto..så är det RM och DM..
Är det för statusen?

Varför inte göra vanliga inbjudans tävlingar...Titta på hur Motocrossen gör!

Ett RM vara ett unik tillfälle att mäta krafterna i slutet av sesongen typ slutet för att se vem som är bäst...då har alla ngt laddat en hel sesong.

När jag åkte Motocross så jag fram emot ett sådan unikt till fälle att åka JSM Och RM 4-takt nummera SM

MVH BC

Redigerat av Jesper datum: 25-11-2007 09:44
Skicka privat meddelande
Carlsson56
Administratör

Registrerad: 15.02.06
Publicerat datum: 25-11-2007 14:12
Vad händer nu till nästa år?
Vad jag förstår är Thomas Adbring nominerad av dom flesta klubbar, till minimotosektionen, nu när Mike och Jockes platser är uppe för omval.

Thomas är väl en person som verligen kan tillföra en del.

Vem mer?
www.maximum-attitude.se Skicka privat meddelande
Författare RE: Mike & Jocke omvalda i minimotosektionen
ryder
Administratör

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 26-11-2007 08:23
Enligt senaste SVEMO styrelse protokol möte den 10 november -07 så diskuterades Valberedningens olika förslag och styrelsen beslöt sedan att
Minimotosektionen;
Mike Wandeus & Jocke Österberg båda omvalda till hösten 2009

Vissa som är intresserade av Roadracing sektionen, så omvaldes Fredrik Hansson samt ny val av Per Träff också till hösten 2009.

Protokol finns på SVEMOs hemsida eller klicka på länken http://www.svemo.se/news.php?rid=1781

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
Jonas A
Användare

Hemort: Karlskrona
Registrerad: 05.09.06
Publicerat datum: 26-11-2007 09:10
Carlsson56 skrev:
Vad händer nu till nästa år?
Vad jag förstår är Thomas Adbring nominerad av dom flesta klubbar, till minimotosektionen, nu när Mike och Jockes platser är uppe för omval.

Thomas är väl en person som verligen kan tillföra en del.

Vem mer?

Verkar som svaret på frågan är där....inget händer !

Enligt senaste SVEMO styrelse protokol möte den 10 november -07 så diskuterades Valberedningens olika förslag och styrelsen beslöt sedan att
Minimotosektionen;
Mike Wandeus & Jocke Österberg båda omvalda till hösten 2009

Men kan någon tala om för mig, brukar man besluta sånt på ett styrelsemöte? Ska inte detta ske på ett årsmöte?
Eller kanske det är jag som är helt fel ute...

För min del tycker jag detta är lite konstigt att vi sitter här o diskuterar både hit o dit och att svemo kör sitt race på ett annat ställe,kunde det inte vara vettigt med lite mera kommunikationer mellan? All informationen är ju inte så lätt att hitta hos svemo alltid och som nu så kommer den fram i efterhand tex.

Samtidigt så verkar det ju som Carlsson har haft lite info också som nog inte alla känt till....

Det är förresten inte nån som har en rapport eller ett protokoll från mötet i minimotosektionen som var i Norrköping 17/11 ???

Grc RSR -03 och DM -01 (BZM-08)
www.KMKRR.se

Redigerat av Jonas A datum: 26-11-2007 09:33
www.KMKRR.se Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Publicerat datum: 26-11-2007 17:38
Hej på Er

Som ett svar på BC. Ja; Det kördes förra året flera enklare tävlingar. Bland annat Eskilstuna och Västerås i flera olika delar som tvärtom-race och endurance. Enligt uppgift kördes även Öresunds-Open och enklare tävlingar i Borås.

Sen är mycket planerat till nästa år även om mycket står och väger med dagar som krockar med olika roadracingarrangemang men som en liten förhandsinfo (om ingen hänger mig om allt inte blir av som planerat och om Ni inte läser allt som fan läser...)

RM troligen vid fyra tillfällen Lockarp, Göteborg, Västerås (reserv om det blir många andra som söker) och Kalmar. Eventuellt en till om någon klubb söker. Det är som vanligt ingen rusning!
NM (nordiskt mästerskap) Lockarp
EM-deltävling i Danmark
Enklare tävlingar troligen i Karlskoga, Kristinehamn, Västerås (endurance och tvärtomrace) och Eskilstuna.
DM i Östra. Troliga tävlingar är Borlänge, Hedemora, Enköping, Västerås. OBS Alla banor är inte definitiva. En del är bara kontaktade muntligt,

Förhoppningsvis tillkommer ett antal tävlingar från andra klubbar än de som var närvarande i Norrköping. Hur är det med Katrineholm? Norrköping? Södertälje? Sen blir det förhoppningsvis enklare tävlingar även i söder och väster som vi inte vet nu

Sen lite kort info om Norrköpingsmötet för en vecka sedan. Avsikten var att summera upp säsongen från sektionen och från några av dem som genomfört arrangemang under förra säsongen samt diskutera lite om kommande säsong (det som jag redogjort för ovan). Och lite osorterat så....
- Alla har brist på funktionärer
- Tidtagningen har överlag funkat bra även om det blev lite svårt i början
- Även en del av tävlingsledarna och domarna vi har är aktiva förare och vill helst av allt köra = mer folk behövs.
- En ny 100cc klass med 12"-hjul kommer via Honda, mer info inom kort
- Utbildningar på funktionärer är på för hög nivå, vi behöver enklare kurser
- Vårt utbildningmaterial för licenser ska kompletteras med lite basinformation från "Guldhjälmen"
- MC-mässan i Göteborg. Vi kommer dela monter med Roadracingfolket. Tills Mässan kommer ett infoblad med vilka banor som arrangerar träningar att tas fram.
- I reglementet kommer vi komplettera med flaggsignaler, startuppställning, ljudnivå/ljudmätning/ljuddämpare.

Det var i korthet mötet som det avlöpte med Mike och Kent från Skåne, Thomas från Kalmar, Patrik och Åke från Västerås, Fredrik Hansson Kortedala, Björn A Stockholm och Annika Pettersson Svemo (Jocke Södertälje återbud).

Som ett komplement till tidigare diskussioner. Reglementet vi har gäller mästerskapstävlingar, dvs RM och DM. På enklare tävlingar är det upp till arrangören hur klassindelning ska se ut. Det finns inget som hindrar "gubb"-klasser eller annat. Det enda som händer om de inte står med i reglementet är att man inte kan bli "RM"-mästare i "gubb"-klassen och som jag förstått diskussionen så är avsikten att det ska vara enkelt, billigt och utan pretationer så...

Känner Ni att det är dåligt med svar så ring mig eller maila mig så kan jag svara eller förmedla frågor vidare. Jag har inte alltid möjlighet att titta på forumet. 021-105641

Patrik
Skicka privat meddelande
Carlsson56
Administratör

Publicerat datum: 27-11-2007 15:02
Varför är en kille som Åke inte invald i sektionen?????

Har han tackat nej?
ryder
Administratör

Hemort: Morgongåva
Registrerad: 10.02.06
Publicerat datum: 28-11-2007 08:39
Hej Stefan,
Om det är mig du syftar på, så är nog anledningen den att då skulle 2st från samma klubb SMK Västerås vara med i minimoto sektionen (Jag o Patrik Marklund).
Men jag sitter inte med armarna i kors utan har styrelse uppdrag i SMK Västerås och jobbar och lobbar för att förbättra minimoto racingen på lokal nivå. Det är ändå på lokal nivå vad vi alla gör i våra klubbar som kan få sporten att växa. På din fråga om jag blivit tillfrågad så är svaret nej, men samtidigt har jag inga problem att föra fram synpunkter till minimoto sektionen och hoppas att ingen annan heller har det.

/Åke (#41 Senior Open & MiniGp15)
www.ryder-racing.com
nu med web-shop smileywww.ryder-racing.com/butik
www.ryder-racing.com Skicka privat meddelande
Carlsson56
Administratör

Publicerat datum: 28-11-2007 16:37
2 från samma klubb??!!

2 personer med visioner. 2 personer som jobbar hårt för att det skall bli bättre. 2 personer som får grejer gjort.....

2 personer från samma klubb låter skitbra, så länge det är "rätt personer"
Författare RE: Grattis
BC
Användare

Publicerat datum: 28-11-2007 20:00
Grattis Jocke!
Du får dra lasset själv 1 år till!

Ang Carlsson vet så mycket...Han är vis och efraren i gemet...Har många år erfarenhet an jobb inom röda lycktan...smiley
Skicka privat meddelande
Författare RE: Norrköping
BC
Användare

Publicerat datum: 28-11-2007 21:47
Medans jag är sugen på att spy gala så kan jag fortsätta med ett sista inlägg.

Ang race i Norrköping.
Det finns en speciel anledning att inte SMK Östgöta arrangerar ngr tävlingar. det var en vit hårig herre med vit skjorta som bla la grunden till att SMK Östgöta ruttnade på att Arrangera tävlingar

Ni som var där vet ju hur det gick till?. el det kanske ni inte kom i håg!!!

Jag fick i uppdrag av Frudrik Hansson att fråga SMK Östgöta om dom var intresserade av att dra ett race i år.
Då var svaret nej ja vet inte!!
Det beror på vem som e domare?..och att 70 racing tar för mycket tid....och ska det vara ngt race så är det ett RM.
Ni får tolka svaret som ni vill!.

Det var allt i från den bittre
MVH BC
Skicka privat meddelande
Jonsson
Användare

Hemort: Helsingborg
Registrerad: 10.01.07
Publicerat datum: 01-12-2007 03:12
PatrikM skrev:
En liten kommentar kring ändringar i reglementen.
1. Det är inte försent att göra ändringar.
2. Ändringar kommer göras vad gäller vissa mindre detaljer, bland annat måste vi skriva in lite om miljö-prylar (miljömatta), buller, flaggsignalerna som gäller finns inte med någonstans + lite rättning av felskrivningar.

//patrik

Nått nytt ang bullerkrav ?
Vad kommer att gälla ?

jonsson_racing@hotmail.com Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Publicerat datum: 03-12-2007 19:06
Hmm. Var ska vi börja.

Jo BC
När det gäller RM i minimoto så är klubben tvungen att genomföra det enligt reglementet. Så kallade supporterklasser som 70-racing är det upp till varje klubb att själv bestämma om man ska anordna eller ej. Under säsongen-07 genomförde exempelvis inte Västerås och Södertälje sina RM ihop med 70-racing. I vårt fall (SMK-Västerås) så ansåg vi att vi ville ha mer luft i schemat och att vi inte har organisationen som krävs för extra klasser.

Sen relaterar du till strul med organisation och tävlingsledning i dina inlägg. Faktum är att det funnits ett fåtal personer i Sverige som varit licensierade tävlingsledare/domare. Man kan diskutera nyttan med det, men faktum är att hela vårat regel- och försäkringssystem bygger på att det finns utsedda, utbildade ledare. Jag tror ingen aktiv förare skulle bli speciellt glad om de skadade sig allvarligt på något som visade sig vara en svarttävling
Dessa ledare utbildas av Svemo på utbildningar dit våra klubbar skickar in dem som de anser vara lämpliga. För att åtgärda den brist som fanns under säsongen 04-06 så gick Mike, Jocke, Åke, Nisse A och jag kurs under förra vintern för att få våra tävlingsledarlicenser. Under säsongen 07 har vi alla gjort tävlingar och flera av oss kommer under kommande vinter komplettera till domare. Därmed finns det nu tävlingsledare och domare med licens i vår sport.

Buller
Jo vi har lyssnat på Kent och Mike. Framförallt Kent har redogjort kring den bullersituation som finns runt Lockarp och det är bara att inse att den förr eller senare drabbar fler. Därför måste vi redan nu ta tag i flera frågor:

a) Ljuddämparna måste tillåtas var längre än kutsen (reglementesfråga)
smiley Hur ljudmätning ska ske ska skrivas in. Förslaget är mätning vid förbipassering
c) Nivån ska anges. Här har 96 dB(a) diskuterats, jag tror att Lockarp har 93.

Nivån i sig är inte så extremt viktig i detta skede. Vi måste naturligtvis ge en nivå som kan uppnås, men framförallt se till att det mäts och att de som inte klarar en grundnivå får reda på det och kan åtgärda sina cycklar innan vi får problem med tillstånden.

Slutligen en uppmaning till vår administratör. Låt oss diskutera säsongen-07 och vad vi ska göra till säsongen-08.

Redigerat av Jesper datum: 09-12-2007 14:15
Skicka privat meddelande
BC
Användare

Publicerat datum: 03-12-2007 21:38
Patrik du vet ju vad som hände i Norrköping 2005 och 2006 sluta å va jävla ovetande..Det var ingen miss i från Svemo...utan det hmmmmmm som klantade sig....SMK hade allt papper i från Carl Erik men det var ngn i VIT Skjorta som klev rakt på tårna..thats it
Skicka privat meddelande
PatrikM
Användare

Publicerat datum: 04-12-2007 08:43
BC. Jag vet att du har agg till vissa. Men:

a) det hör inte till säsongen 07 eller 08
smiley allas vårt fokus måste vara på HUR kommer vi vidare

Det är bra att det dyker upp saker som inte varit bra men vi måste ta dem som mer eller mindre stora frågor, lösa dem, gå vidare och göra det bättre till nästa gång.

Patrik
Skicka privat meddelande
Sida 2 av 3 < 1 2 3 >
Gå till Forum:
Annonser
Vill du ha reklam här så kontakta info@jbdt.se
Logga in
Användarnamn

Lösenord

Är du inte registrerad användare?
Klicka här för att registrera dig.

Förlorat lösenordet?